måndag 7 juni 2010

Shrug Bar Squat!

Den inte så vanligt förekommande stången som används för denna övning kallas "shrug bar" eller "trap bar". Namnet kommer från tanken av att använda den till att köra shrugs med. Förmodligen är "trap" förkortning för Trapezius, vilket är muskeln man tränar när man kör shrugs. Personligen tycker jag att hantlar är att föredra vid shrugs-träning av övre trapezius.

Däremot lämpar sig en shrug bar väldigt bra till att köra knäböj med. Övningen blir egentligen en blandning mellan knäböj och marklyft. Fördelen med att använda en shrug bar är att tekniken blir väldigt mycket enklare jämfört med att köra knäböj med en rak stång över axlarna eller marklyft med en rak stång framför benen. Vissa personer är dessutom inte strukturellt byggda för att kunna utföra dessa klassiska övningar på ett korrekt, säkert och effektivt sätt. Men även för de som utan problem kan köra sin klassiska knäböj och marklyft är Shrug Bar Squat en mycket bra övning i sig själv. Hon eller han som har tillgång till en Shrug bar skall känna sig lyckligt lottad!

1 kommentar:

  1. Håller med dig, underbart redskap! Utan den hade jag inte kunnat köra marklyft. När jag har provat med stång så har jag fått böja benen alldeles för mycket eller hålla fram axlarna i en riktigt dålig hållning för att kunna nå den.

    SvaraRadera