tisdag 15 juni 2010

Vad-träning

Det vi i dagligt tal kallar för vadmuskeln består egentligen av två muskler vid namn Soleus och Gastrochnemius. Gastrochnemius sitter utanför Soleus och är den som syns tydligast. Båda har som funktion att plantarflektera (sträcka) fotleden. Det som skiljer dem åt är att Gastrochnemius passerar knäleden och fäster på lårbenet, medan soleus fäster på vad- och smalben. Detta innebär att Gastrochnemius kan böja knäleden samt påverkas av knäledens vinkel, vilket soleus inte gör. Vid sittande vadpress med knäleden böjd till 90 grader slackas gastrochnemius och förlorar mycket av sin förmågan att producera kraft i sträckningen av fotleden, vilket innebär att soleus får den mesta träningen. Vid vadpress med sträckt knäled befinner sig gastrochnemius i en position där den kan arbeta effektivt, precis som Soleus. Sittande vadpress tränar alltså huvudsakligen Soleus, medan vadpress med sträckta knän tränar båda vadmusklerna.

Med en klassisk stående vadpress-maskin där man tränar båda vadmusklerna samtidigt räcker ofta inte kroppsvikten som belastning utan det behövs mer. Men förutom att belasta vadmusklerna mer belastar man även diskarna i ryggraden mer. För en frisk person och med korrekt teknik innebär detta inte någon risk, men för den som har problem med ryggen är det ett onödigt risktagande. Då passar utförandet som används i videon här perfekt. Naturligtvis fungerar det lika bra för den som inte har problem med ryggen.

För att göra vad-träningen extra intensiv används Jreps i videon. För den som är stark nog kan en hantel eller viktplatta behöva hållas i handen. Det är även ok för den som har ryggproblem, det innebär inte samma negativa påfrestning på diskarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar