söndag 25 juli 2010

Shrugs för övre Trapezius

Övningen har fått sitt namn från det engelska ordet för att rycka på axlarna. Det finns inget vanligt förekommande svenskt namn på den. Shrugs involverar huvudsakligen övre delen av Trapezius, vilken bland annat även har extension (sträcka bakåt) av huvud och halsryggrad som funktion. Huvudfunktionen är dock att höja skulderbladen, vilket gör den till en relativt okomplicerad muskel att träna. Man kan utföra shrugs med en klassisk skivstång, en Shrug bar, i en drag-maskin eller med hantlar. Hantlar brukar vara det alternativet som rent praktiskt är mes smidigt att använda och som tillåter bäst teknik. Det finns maskiner som är ämnade för shrugs, men de är sällsynta.

Med hänsyn till muskelfibrernas riktning bör rörelsen utföras uppåt med ytterst liten bakåtgående vinkel, men utan att involvera mellersta delen av Trapezius som har som funktion att föra skulderbladen mot varandra. Undvik att "rulla" med axlarna, vilket man kan se personer göra ibland. Under inga omständigheter finns det någon som helst anledning att göra det!

När vi ändå är inne på övre Trapezius vill jag passa på att nämna att "upprätt rodd" eller "drag till hakan" som den också kallas, är en betydligt sämre och potentiellt skadlig övning. Tro det eller ej men det är inte ovanligt att personer använder upprätt rodd för att träna sina övre Trapezius. Det finns ingen anledning att böja på armarna som man gör vid en upprätt rodd för att träna övre Trapezius. Trapezius har inte det som funktion. Det första som händer när man involverar en böjning av armbågen är att man blir tvungen att begränsa belastningen till vad armarna klarar, vilket inte kommer i närheten av att anstränga övre Trapezius, eftersom den är så mycket starkare. Det andra som sker är (i övningens översta läge) en rotation av axelleden i en sårbar position och en mycket stor påfrestning på handlederna i en sårbar position.

Det kommer alltid finnas de som påstår sig ha gjort denna och andra potentiellt skadliga övningar varje vecka i 40 år utan att ha skadat sig, och det är fullt möjligt. Det finns ingen "skade-garanti". Om en övning hade haft en ett stort värde samtidigt som den hade en högre risk hade man behövt göra en avvägning. När det finns en högre risk och ett lägre värde däremot, borde valet vara lätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar