måndag 19 juli 2010

Protein

Protein har många viktiga funktioner i kroppen. Att äta tillräckligt med protein jämt fördelat över dagen har bland annat en stor positiv inverkan på såväl muskelmassa som fettförbränning. Proteinrika livsmedel mättar även väl och gör det lättare att bibehålla en kalorifattig kost för den som vill minska i vikt och/eller underhudsfett.

För de flesta är det inte svårt att få i sig tillräckligt med protein under en dag. Problemet är istället fördelningen över dagen. Kvalitativt protein finns huvudsakligen i kött, fisk, fågel, ägg, keso och kesella (kvarg). Äter man klassisk, lagad lunch- och middagsmat får man oftast lätt i sig tillräckligt med protein från kött, fisk eller kyckling. Problemet brukar vara frukost, mellanmål och kvällsmat som på sin höjd kanske innehåller ett ägg, ett glas mjölk eller ett par skivor skinka, vilket inte är i närheten av att innehålla tillräckligt med protein. Vid första anblicken är naturligtvis den enklaste lösningen att helt enkelt tillsätta proteinrika livsmedel i måltiderna där de saknas.

Om du av någon anledning inte vill, kan eller borde äta något av dessa livsmedel finns proteinpulver som ett alternativ. Jag rekommenderar dig i så fall att välja DoublePro från eiselt. Den består av 20% "snabbt" vassleprotein och 80% "långsamt" kaseinprotein, vilket ger en snabb och långvarig tillförsel av protein till kroppen och musklerna. DoublePro är inte bättre än exempelvis fisk eller kesella, men det är väldigt praktiskt att ha med sig till exempelvis skolan, jobbet eller när man är på resande fot. DoublePro med chokladsmak har dessutom blivit en rikskändis på grund av sin goda smak.

I samband med träning är EsaPro och/eller HydraPro bäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar