måndag 16 augusti 2010

Dips med Pure Negatives

Dips är en övning som lämpar sig väldigt bra för Pure Negatives då den väldigt enkelt kan utföras på egen hand utan hjälp från någon annan. I videon utförs övningen med brett grepp, något utåtvinklade armar och framåtlutad överkropp för största möjliga involvering av den stora bröstmuskeln. För att minimera vilan mellan repetitionerna är det bra att så snabbt som möjligt inta startpositionen med hjälp av benen. Om du stressar med att starta rörelsen kommer dock kroppen att börja gunga och det blir svårt att bibehålla en korrekt och kontrollerad rörelse. Framförallt kommer belastningen i stor utsträckning flyttas från bröstet till armar och axlar. Undvik detta genom att inleda varje repetition med att hålla startpositionen statiskt i en sekund och därefter långsamt bromsa dig neråt.

Var mycket försiktig och undvik att gå lägre än vad rörligheten i dina axlar tillåter. Tyngden från din kropp kan (om du låter den) mycket lätt tvinga dina axlar att överskrida vad som är lämpligt med hänsyn till din rörlighet. Jag är relativt rörlig i mina axlar och kan därför tillåta mig att gå djupare än vad de flesta borde. Använd därför inte bilderna och videon som ett exakt mått för hur djupt du borde gå.

Förövrigt är det oftast bäst att använda Pure Negatives i det sista setet för en muskel. Delvis för att kroppen skall vara ordentligt förberedd på det ovanligt tunga motståndet som i värsta fall annars kan orsaka skada. Pure Negatives tenderar dessutom att stressa musklerna och nervsystemet så mycket att det är svårt att få till en bra kontakt med samma muskel efteråt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar