onsdag 22 september 2010

Kost-fråga

Hej
Väldigt bra blogg, man blir verkligen peppad och många bra tips.
Jag önskar lite mer fakta om kost ! Läste i Peters blogg som gått ner 8 kg på 4 veckor !
Hur mycket ska en tjej, 22 år som träna ca 3-4 gånger äta ? Om jag skulle börja väga.
Jennie



Hej Jennie!
Kul att du gillar bloggen.
Det är många faktorer som avgör lämpligt energiintag. Mängden muskelmassa och hur fysiskt aktiv du är har störst betydelse. Om du har noggrann koll på hur mycket du äter per måltid och dag har antalet kilokalorier mindre betydelse i början. Resultaten kommer tydligt visa om det är för mycket eller för lite. Med andra ord behöver du inte göra någon detaljerad uträkning för hur många kilokalorier du skall ligga på när du börjar. Du utgår istället från en kvalificerad gissning och anpassar dig efter resultaten. Om målet är att gå ner i fettvikt och ingenting har hänt på en vecka minskar du helt enkelt på energiintaget successivt tills du ser en effekt. Detta förutsätter dock att alla andra faktorer som inverkar på fettförbränningen är under kontroll och inte är orsaken till det uteslutna resultatet.
1500kcal skulle kunna vara en bra utgångspunkt, men utvärdera resultatet ofta och noga samt var beredd att justera energiintaget efter hur kroppen reagerar.
Ett energiunderskott är det som i grunden gör att du förlorar vikt, sen är det när, hur och vad du äter samt hur du tränar som avgör om den förlorade vikten är i form av fett, muskler eller en kombination. Förutom rätt mängd energi är det viktigt att fördela denna energi jämnt över dagen och se till att den kommer från bra mat med rätt proportioner mellan mängden protein, fett och kolhydrater.
Peters resultat beror mycket på att han numera har väldigt bra koll på hur mycket energi, protein, kolhydrater och fett han får i sig i varje måltid och sammanlagt under dagen. Han har tidigare varit relativt duktig på att äta bra mat på regelbundna tider, men när man inte väger och mäter utan kör på ett ungefär är det lätt att missa små misstag här och där som sammantaget gör att helheten inte blir bra nog.
Om du vill ha ett personligt och mer detaljerat kostupplägg ringer du bara mig och bokar en tid, så fixar jag det!

Ps.
Det kommer fler inlägg om kost framöver som förhoppningsvis ger dig svar på övriga frågor du eventuellt har.


2 kommentarer:

  1. Nu är det 10 kg på 6 veckor!
    Jag var bara tvungen att berätta det.
    Tyvärr så är jag fortfarande lönnfet...

    SvaraRadera
  2. Bra jobbat!
    Snart försvinner "lönnet" också :)

    SvaraRadera