onsdag 1 september 2010

Sportlife Exclusive

Jag passade på att träna efter mötet jag hade bokat på Sportlife Exclusive idag. Jag har varit där flera gånger tidigare, men idag blev jag positivt överraskad av ny träningsutrustning som jag inte har testat tidigare. Mest imponerad blev jag av TechnoGym:s Pulldown-maskin som du kan se på bilden till höger. Rörelsebanan och belastningskurvan var perfekt. Den gav en bra stretch i övre läget och en djup kontraktion i nedre läget. Det är extremt ovanligt att en pulldown-maskin anstränger ryggmusklerna lika mycket den övre delen som den nedre, men TechnoGym har bevisligen lyckats. Jag upplevde dock att den hade mer friktion än vanligt, vilket gjorde den negativa fasen mindre ansträngande. Den bästa pulldown-maskinen jag testat hittills är en mycket gammal Nautilus-modell. Den hade en lika bra belastningskurva, men den hade mindre friktion samt rörliga handtag som gjorde att man kunde använda både neutralt, underhands- och överhandsgrepp. MedX har en uppdaterad version som jag inte har testat, men jag utgår från att den är minst lika bra som Nautilus-modellen.

På bilden i mitten ses en annan ny träningsutrustning från TechnoGym som heter Kinesis. Idag hade för kort om tid för att improvisera fram bra övningar med denna annorlunda pjäs, så det får bli nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar