tisdag 2 november 2010

45 dagar utan träning

Jag har burit på en å ena sidan väldigt lindrig men å andra sidan extremt långvarig förkylning. Idag kände jag mig frisk nog att träna igen. Det senaste passet var för 45 dagar sedan! Eftersom detta är det längsta uppehållet jag har haft från träning de senaste 12 åren var jag nyfiken på att se hur mycket styrka jag har förlorat. Jag körde därför exakt samma pass som senast för att kunna göra en rättvis jämförelse. Det gick bättre än jag trodde. En övning var jag starkare i, en var samma och övriga innebar en försämrad prestation på i snitt 8%. Nedan ser du en lista på skillnaderna i varje övning.

Cybex Converging Chest.............+ 9%
Bcube Chest.............................. - 6%
VR1 Pec Deck........................... - 5%
FT 450 Chest Press................... +/- 0%
VR2 Axellyft.............................. -10%
Sittande Hantelpress.................. -13%
Triceps Pushdown..................... -10%
French Press............................ - 5%
Stående Shrugs med hantlar....... -10%
MedX Neck Extension................ -5%

I dessa lägen är det väldigt skönt att inte vara mentalt träningsberoende. Många andra hade kunnat bli väldigt rastlösa och frustrerade över att inte få träna på 45 dagar. Visst tycker jag det är tråkigt, men så farligt är det inte. Jag beräknar kunna vara tillbaka på tidigare nivå inom halva tiden som uppehållet varade, alltså cirka tre veckor. Sammanlagt blir detta 66 dagar, vilket på kort sikt kan ses som en stor förlust i strävan efter utveckling. Men i jämförelse med hur många år av träning jag har framför mig blir det en period av mycket liten betydelse. Än finns det tid att komma i bra form inför julen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar