lördag 6 november 2010

Enkelt, nyttigt och gott!

Dagens första lagade mål mat blev en av mina återkommande favoriter. Kokt potatis med stekt kalkonfilé och blandade grönsaker. Jag tycker bäst om den rödskaliga potatisen vid namn Asterix. Den är fast i konsistensen och smakar väldigt bra. Potatis innehåller betydligt mindre kolhydrater per 100g jämfört med ris och pasta och mättar betydligt mer, vilket gör den till ett bra alternativ då man eftersträvar en mättande måltid med mindre energi. Tvärt om brukar pasta fungera bäst för den som behöver äta mycket kolhydrater och vill undvika att bli sittandes vid matbordet i timmar samt få träningsvärk i käkarna. Kalkonfilén steker jag i vanlig stekpanna, kryddad med salt och peppar. Grönsakerna smaksätter jag med en vinägrett gjord på olivolja, appelcidervinäger och örtsalt.

Min portion består av:
250g Potatis
125g Kalkon
100g Grönsaker (med vinägrett)

Vilket ger:
466 Kcal
60g Kolhydrater
34g Protein
10g Fett

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar