lördag 4 december 2010

Årets julklapp

Årets julklapp är en "surfplatta". Eller varför inte säga iPad. Visst finns det andra företag än Apple som har surfplatttor, men jag tror de kommer få svårt att konkurrera med Apple. Ett tecken på att man har lyckats extremt väl med sin produkt är när liknande produkter från andra tillverkare kallas för namnet på ens egna produkt. Det är vanligare att man säger iPod än mp3-spelare även om man egentligen inte specifikt syftar på en iPod. Mp3-spelare och iPod har blivit synonymer. Jag tror det finns potential för att samma sak kan hända med iPad och "surflatta".

En annan produkt som har lyckats med samma bedrift är PowerBar. Det är inte ett lika vanligt förekommande fenomen, men det förekommer helt klart. Det finns en proteinbar som heter PowerBar, men även proteinbarer från andra tillverkare med andra namn kallas ibland för PowerBar som om det vore ett samlingsnamn. PowerBar:en i sig blev dock aldrig någon storsäljare i Sverige och därför har fenomenet minskat med åren.

Anledningen till detta inlägg är egentligen att jag vill uppmana alla programmerare att göra en PT-journal-App så att jag kan göra mig av med mitt journalarkiv som tar allt större plats och istället förvara alla mina klienters uppgifter i min framtida iPad. Jäklar vad smidigt det skulle bli! Detta borde vara möjligt inom ett år. Jag väntar med spänning!
För övrigt läste jag nyligen att Apple är världens högst värderade varumärke, att iPod Touch säljer/omsätter mer än PSP och Nintendo DS tillsammans och att 700 000 svenskar har en iPhone!
Här föreslår komikern Bill Maher att låta Steve Jobs och Apple ta över styret av USA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar