onsdag 15 december 2010

Explosiv träning

Explosivitet är inte en speciell form av styrka, det är bara ett sätt att demonstrera styrka på. En muskels explosivitet står i direkt relation till dess styrka. En starkare muskel är en mer explosiv muskel. För att bli mer explosiv skall man med andra ord träna musklerna till att bli starkare. För att en muskel skall bli starkare behöver den ansträngas så hårt att den tvingas rekrytera maximalt antal muskelfibrer. Det är den hårda ansträngningen som är det avgörande. Den sortens muskelfiber som bäst utvecklar styrka kan kontrahera något snabbare än övriga fibrer, men explosiva rörelser är ingen förutsättning för att den skall aktiveras. Om en muskel tvingas arbeta mot en tillräckligt tung vikt tills den inte längre orkar lyfta vikten har maximalt antal fibrer aktiverats, vilket är det som krävs för resultat. Den sista repetitionen i ett sådant set  är den mest effektiva repetitionen och den är omöjlig att göra explosiv.

Om du kan utföra dina repetitioner explosivt anstränger du dig inte tillräckligt!

Det enda tillfället där explosiva rörelser bör användas är då man tränar för att bli skickligare på att utföra en specifik explosiv rörelse. Explosiviteten är då en del av tekniken och är en förutsättning för lära sig en effektiv teknik.



I denna video presenterar DiscoverStrength en bra förklaring.

2 kommentarer:

  1. Så du menar alltså att om jag vill exempelvis springa snabbare / hoppa högre / åka snabbare skridskor, så skall jag köra tunga reps till failure, alternativt medeltungareps till failure, för att öka på min explosivitet?

    SvaraRadera
  2. Precis.
    Jag kommer reda ut begreppen angående hur många repetitioner man borde göra i kommande inlägg.

    Tack för din fråga!

    SvaraRadera