tisdag 8 mars 2011

Maskiner vs fria vikter 2

I det första inlägget om skillnaden mellan träning med maskiner och fria vikter skrev jag att en väl konstruerad maskin har klara fördelar över fria vikter på grund av att de ofta möjliggör längre rörelseomfång samt tvingar musklerna att arbeta hårt i hela rörelsen med hjälp av ett varierat motstånd.


Detta betyder dock inte att träning med fria vikter skulle vara sämre. Det kräver dock mycket mer i form av kunskap och teknik hos den som tränar. En övning med ett ojämnt motstånd och som anstränger de tränande musklerna betydligt mer i en del av rörelsen kan med hjälp av Jreps förvandlas till en betydligt effektivare övning som anstränger musklerna mer eller mindre lika hårt i hela rörelsen och därmed ur den synvinkeln plötsligt blir mer eller mindre lika bra som en maskin och därmed ett värdefullt alternativ. I videon nedan kan du se hur jag använder Jreps för att göra hantellyft åt sidan till en betydligt effektivare övning genom att anstränga mig lika hårt i hela rörelsen. Detta är ett bra exempel då ett klassikt utförande av denna övning annars innebär en väldigt ojämn ansträngning och inkomplett träning.
Även om de flesta maskiner ger ett jämnare motstånd än vad fria vikter gör, är de sällan helt perfekta i sin belastningskurva, vilket gör att Jreps även kan behövas när man tränar med maskiner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar