tisdag 19 april 2011

FIBO - Del 2

Här kommer den andra delen från FIBO-mässan i Tyskland. X-Force och MedX var det jag såg fram mot mest på hela mässan. Tyvärr hade MedX en ganska liten monter, men de hade åtminstone tre maskiner jag inte hade testat innan samt den medicinska versionen av ländryggsmaskinen vi har i Rollsbo. MedX-maskinerna var precis så perfekta jag trodde de skulle vara. Jag kände mig som ett barn på julafton. Mitt ansiktsuttryck på första repetitionen i axellyftmaskinen säger allt :) MedX lät mig även göra ett fullständigt styrketest i ländryggsmaskinen. Jag missade att be någon filma när jag gjorde styrketestet, men jag filmade skärmen med resultatet.

X-Force hade en av de största montrarna och jag tror de hade med sig alla utom en av sina maskiner. Jag körde ett set till failure på samtliga och de kändes mycket bra. Några var bättre än andra, men alla höll mycket hög klass. X-Force är utan tvekan det största som hänt styrketräningsmaskinindustrin sedan MedX introducerades på 80-talet. Det märkvärdiga och innovativa med X-force är att de ger 40% tyngre motstånd i den negativa fasen genom ett viktmagasin som automatiskt skiftar mellan en lodrät och lutad position. Kortfattat leder detta till en djupare och intensivare ansträngning, vilket stimulerar musklerna till snabbare och bättre resultat än konventionella maskiner.



4 kommentarer:

  1. 5.29 - I love it! :D

    SvaraRadera
  2. Vem har sagt att just 40 procent mer belastning är optimalt i den negativa fasen? (Detta är individuellt.) X-force har dessutom ett tråkigt belastningssläpp när magasinet slår om manuellt - i min mening tappar maskinen belastning alldeles för länge. Samtliga X-force maskiner är ju dessutom kopior rörelsemässigt på "gamla" Nautilus next generation.

    Vad gäller mer belastning i den negativa delen av fasen är detta heller ingen nyhet, Life fitness sålde redan för 10-15 år sedan elektromagnetiska maskiner med denna funktion - på dessa kunde man desutom själv justera ökningen på belastningen i den negativa fasen.
    Även Nautilus hade en sådan prototyp på gång sedan under 80-talet. (Problemet med dessa var att ström inte alltid är jämn - varav maskinen/belasningen upplevdes som svajig.) Även tyska Milon har nyutvecklat sådana träningsmaskiner även om de i huvudsak satsar på sina smartcard. Det har även funnits luftrycksmaskiner med snarlika funktioner.

    Varken Lifemaskinen, Milon eller X-Force kommer bli några storsäljare främst pga av priset; X-force kostar ju närmare 90 000 SEK stycket och tar upp dubbellt så stor plats som en vanlig modern träningsmaskin.

    Det balla i kråksången är dock att Artur Jones som startade Nautilus, reformerade träningsbranschen med högintensitetsträning (HIT) och senare utvecklade MedX arbetade ihop med Dr. Ellington Darden (Dr Darden skrev många böcker om Nautilus träningsprinciper, HIT, effektiv/avancerad träning.) Mats Thulin som ligger bakom X-Force och även är tidigare ägare till Nautilus gym&bad kedjan i Sverige mfl länder har på något sett rekryterat/involverat den gamle räven. Döm om min förvåning när det står en gråhårig äldre man (på FIBO) som jag tycker mig känna igen men inte kan placera och på prydlig amerikanska säger "sir, ni sitter lite för högt i maskinen"......fem minuter senare trillade poletten ner.

    SvaraRadera
  3. Förövrigt är X-Force pullover värdelös sedan man tog bort stöden för armbågarna som fanns på första modellen. (Typ Nautilus pullover.)Nu drar man alldeles för mkt med armarna. Lessen men fattar inte att du ger den 5/5???

    SvaraRadera
  4. Det kan mycket väl hända att proportionen mellan den positiva och negativa "styrkan" kan variera från person till person. 40% tyngre negativ fas känns dock som ett bra val om man lägger sig på en generell nivå.

    Angående belastningssläpp. Jag upplevde de första centimetrarna av den positiva fasen som lättare, men jag tror att det beror på ovana, då jag inte hade kunnat öka hastigeheten i den delen även om jag hade försökt.
    Jag som ändå är van vid att köra väldigt strikt behövde tänka till ytterligare för att bibehålla kontakten med musklerna i övergångarna från positiv till negativ fas, men jag tyckte inte att det var svårt.

    Jag har testat många nautilus-maskiner, men jag har ingen koll på de olika generationerna/linjerna. Jag ser inget fel med att kopiera något som är bra. Så länge man inte bryter mot lagen :)

    Jag har faktiskt inte hört talas om de andra tillverkarnas versioner av tyngre negativ fas förutom Milon. Baserat på din beskrivning verkar det ändå som om det hittills är X-Force som har lyckats bäst. Milon gillade jag inte alls. Som du säger verkar de mer inriktade på sin kort-lösning än den negativa träningen.

    Det var meningen att Darden skulle finnas i X-Force-montern nu på Fibo, men han fick förhinder i sista sekunden.

    Jag körde visserligen bara ett set i Pullover-maskinen, men jag tyckte den kändes lika bra som MedX-maskinen som jag använder regelbundet. För min egen del upplever jag inget större problem med att köra pullover, pec deck och axellyft i maskiner där belastningen hålls i händerna. Med rätt teknik kan jag utmatta rätt muskler utan att bli begränsad av mina händer eller armar.

    Tack för dina kommentarer!

    SvaraRadera