torsdag 7 april 2011

Fit For Fight - Dag 1

Mitt och Peters projekt har nu tilldelats det officiella namnet "Fit For Fight". Visst låter det som en klyscha, men när det handlar om att komma i form för en fight, så kan jag inte låta bli att gilla det.

I söndags gjorde vi en kroppskompositionsanalys som visade att Peter just nu väger 80,6kg och har 16,9% fettmassa. För sex månader sedan låg fettmassan på 25%. Målsättningen är som sagt att nå 73kg genom att minska fettmassan med 7kg. Om vi lyckas med detta hamnar han på 9% fettmassa. Om vi inte lyckas minska fettmassan tillräckligt, alternativt ökar muskelmassan, så kommer match-vikten på 73 kg uppnås med att äta mindre mat och att tömma kroppen på vätska precis innan invägningen. Denna mätningen gjordes på kvällen. Morgonvikten ligger just nu på 79,3kg.

Första passet bestod av styrketräning för bröst, fram- och utsida axlar, triceps, övre trapezius och halsryggradens övriga extensorer. Det är en fröjd att träna Peter då han har väldigt lätt för att förstå och hitta rätt teknik. Peter lider ibland av smärta i leden mellan skulderbladet och nyckelbenet, vilket vi främst behöver ta hänsyn till i träningen av bröst och axlar. Bröstövningen vi använde i detta passet hade han inte testat innan. Den är extremt effektiv och den fungerade smärtfritt!


Om vi hade haft som mål att öka muskelmassan så mycket som möjligt hade träningen sett ut så här hela tiden, men eftersom det inte är så kommer träningen att se lite annorlunda ut. Av olika anledningar är vi båda just nu väldigt intresserade av att experimentera mycket med träningen, så vi kommer att köra allt möjligt framöver. Fortsättning följer...

Glöm inte att titta på videon ...och lämna gärna kommentarer!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar