onsdag 4 maj 2011

Fler TRX

Tack vare de nya fästena i taket kan jag nu använda fler TRX-stationer på mina Challenge-pass, vilket kommer utnyttjas. Idag körde vi bland annat tre TRX-stationer, fyra ViPR-stationer och två säck-stationer. Passet kommer eventuellt flyttas till en senare tid, så håll ögonen öppna.

4 kommentarer:

  1. Jag vet att jag inte har nån som helst rätt att anmärka eller klaga på innehållet i din blogg. Men jag vill bara dela med mig av mina åsikter, och det är att jag och flera av mina vänner som med läser denna bloggen mest läser den för all intressant träningsvetenskap och vetenskapligt förankrad näringslära. för sånt är det ont om på många andra bloggar, just träningsbloggar om hur deras pass har gått och vilka övningar de kört och hur många reps osv. det finns det oändligt många av.
    så övningar för olika muskelgrupper utförda på anatomiskt korrekta sätt för att undvika skador på samma gång som de ger mest effekt. det är ju det som är så intressant för att få ut så mycket som möjligt av sin träning! :)
    sen näringsläran är en viktig del med, och t.ex. icke verksamma kosttillskott vs. vetenskapligt bevisat verksamma är intressant med med tanke på hur stor den industrin har blivit, och hur många som proppar i sig skit som kanske dels är skadligt, men även inte har nån positiv effekt på träningsresultaten.
    The bottom line:
    jag och flera andra läsare skulle vilja se mer inlägg som handlar om just hur man tränar RATIONELLT så att säga :)bloggen heter ju just "rational excercise".
    Tack för en bra blogg!
    Mvh Samuel

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar Samuel!

    Det du efterfrågar är precis det jag vill erbjuda. Det var ett tag sedan jag skrev ett inlägg av den sorten, men jag lovar att det kommer komma mera framöver.

    Jag är lite nyfiken. Är det någon information som du har haft specifik nytta av?

    Mvh
    Henrik

    SvaraRadera
  3. Hej igen!
    roligt att höra att det kommer mer sånt!

    jag har helt börjat träna på de sättet som jag ser att du gör i videor. Att du inte gör snabba set med stora tyngder, utan att du snarare sänker lite, gör repsen mycket noggrannt så man verkligen känner hur det bränner i RÄTT muskel, och endast i den man vill träna(så långt det går).
    så en rep är ca 2 sek på kontraheringen av muskeln och sen sakta släppa tillbaka i typ 4 sek. och även vara noga med att aldrig låta muskeln vila under setet, Så man inte sätter den i nåt viloläge under repetitionerna, utan håller sig inom rörelseomfånget som hela tiden belastar muskeln. förstår du hur jag menar? :)

    jag känner faktist att jag redan på 2 veckor märkt av det till det positiva, att jag ökat styrkan en smula, på muskler jag innan stått still på samma vikter aslänge. sånt är kul!
    tack för det!

    Mvh Samuel

    SvaraRadera
  4. Jag förstår vad du menar.

    Att genomföra den positiva/koncentriska fasen på två sekunder innebär dock oftast ett alldeles för högt tempo för att man skall kunna bibehålla maximal kontroll och fokus samt undvika att ta hjälp av rörelseenergin som skapas.

    Nöj dig inte med att det känns bra, eftersträv perfektion! ...om det nu är optimal effekt du är ute efter (vilket jag tror).

    Lycka till och tack för att du delar med dig!

    mvh
    Henrik

    SvaraRadera