onsdag 4 maj 2011

Gamla och nya matvanor

Personligen har jag generellt väldigt låga krav när det gäller variation av vad jag äter. Jag prioriterar oftast näringsinnehållet och att det skall vara lättlagat. Smak och variation kommer längre ner på listan, men nu skall det bli ändring på det. Åtminstone till viss del. Näringsinnehållet kommer fortfarande ha högst prioritet, men jag skall ägna lite mer tid och energi till att laga ändå godare samt mer varierad mat. När man äter 5-6 gånger per dag är det ofta orimligt att variera alla måltider alla dagar, vilket jag inte ens har ambition eller behov av att göra, men mer variation än innan kommer det att bli.

Den senaste tiden har en vanlig dag brukat se ut så här:

Frukost består av blandade flingor, gojibär, russin, valnötter och sojamjölk med en proteindrink (Double Pro) och tre kapslar omega-3 vid sidan om.

Lunch består av ris, tonfisk och en blandning av frys-köpta grönsaker samt olivolja.

Middag innebär kokt potatis (Asterix), lax eller kalkon med en sallad gjord på isbergssallad, gurka, tomat och rödlök i en vinägrett av olivolja, äppelcidervinäger och örtsalt.

Mellanmål är en proteindrink (Double Pro).

Kvällsmat är Kesella som är smaksatt med Soygurt och fettberikad med lite nötter och frön.

När jag äter sex måltider brukar den sjätte måltiden bli något liknande lunchen eller ytterligare en proteindrink beroende på hur mycket tid jag har att förbereda och äta den.

2 kommentarer:

  1. Imon kan den sjätte måltiden bli min marängtårta med grädde och bär. Massa bra protein, fett och antioxidanter!

    SvaraRadera
  2. Vi får se hur det blir med det :)

    SvaraRadera