fredag 20 maj 2011

Smak-test

Jordnötsmör är inte så onyttigt som många tror. Visst, det innehåller mycket energi och fett, men majoriteten av fettet är nyttigt fett. Fram till för några dagar sedan hade jag bara testat Skippy, men nu har jag även smakat Sevan och Kung Markatta.

Kung Markatta innehåller 99% jordnötter och har endast tillsatt salt.

Sevan innehåller 93% jordnötter och har även tillsatt brunt rörsocker, palmolja och salt

Skippy innehåller 88% jordnötter och har även tillsatt vegetabilisk olja, dextrose, härdat vegetabiliskt fett och salt.

Inte särskilt förvånande tyckte jag att Skippy smakade bäst, Sevan kommer på andra plats och Kung Markatta på tredje. Det är främst konsistensen som skiljer dem åt och eftersom jag äter mitt jordnötsmör med sked har konsistensen stor betydelse. Om man använder den vid matlagning kan jag tänka mig att konsistensen har mindre betydelse, vilket gör att det nyttigaste alternativet (Kung Markatta) fungerar lika bra.

Oftast äter jag en eller två matskedar jordnötsmör som "efterrätt" de dagar då jag väljer att stoppa i mig fler kalorier.

3 kommentarer:

  1. http://fitnessguru.se/949-jordnotssmorsdieten-utforande

    Vad anser du om den här dieten?
    Och har du prövat "hans" eget framtagna jordnötssmör?

    SvaraRadera
  2. Jag har inte hört talas om den tidigare, men läste precis vad den handlar om. För det första verkar han som skriver ha ganska bra koll på det mesta och resonemanget håller, men den enda fördelen med dieten är enkelheten, och den fördelen är väldigt liten. Det håller inte i längden, utan förr eller senare måste man lära sig att göra den bra maten till en rutin i vardagen, och med rätt kunskap och planering kan man äta både gott och varierat utan att det blir särskilt krångligt. Vill man göra det enkelt för sig på ett sätt som håller bättre i längden varierar man måltiderna under dagen men äter ungefär samma från dag till dag.

    Nej jag har inte provat hans jordnötsmör. Den låter precis som den från Kung Markatta på beskrivningen.

    SvaraRadera
  3. Patrik: Din kommentar och mitt svar angående "Byggnation och möblering" försvann av någon anledning i samband med att Blogger strulade i ett par dagar. Hann du se mitt svar?

    SvaraRadera