onsdag 12 oktober 2011

Stående Vadpress

Här har vi en klassisk övning för att träna vadmusklerna. Som jag har skrivit tidigare (vilket du kan läsa om här) är raka ben att föredra vid träning av vaderna, vilket gör denna övning till en av de bättre. Viktigt att tänka på här är att placera fötterna korrekt, vara rak i kroppen samt slappna av i nacke och skuldror.

Fötterna skall placeras så att tårna och de främre "trampdynorna" har kontakt med maskinen. Endast då kan man utföra rörelsen i hela dess längd och utnyttja vadmusklernas fulla kraft.

Genom att bibehålla lodrät rörelse och inte låta höften röra sig framåt eller bakåt minimeras eventuell negativ påfrestning på ryggraden. Detta lyckas man med delvis genom att hela tiden ha lätt anspända magmuskler.

Det är lätt hänt att man omedvetet fuskar genom att lyfta vikterna eller sätta fart på rörelsen med hjälp av att lyfta skuldrorna. Undvik detta. Ofta styr greppet greppet ganska mycket, vilket innebär att om man ser till att hela tiden slappna av i händerna samt undviker att hålla hårt i handtagen, så brukar även skuldrorna slappna av.

Det är även vanligt att man väger över tyngden på utsidan av fötterna när man börjar bli trött. Detta är ett symptom av att kroppen försöker göra det enkelt för sig. Den annorlunda vinkeln gör att musklerna inte behöver jobba lika hårt. I värsta fall kan en tillräckligt överdriven utåtvinkling tillsammans med en tung belastning skada fötterna. För att undvika detta bör man istället koncentrera tyngden något mer på den inre trampdynan. Inte så mycket att du faktiskt ändrar vinkel på foten, utan bara lite grand. Jag lovar att du kommer känna en betydlig skillnad!

I videon valde jag att avsluta setet med "partials" för att verkligen utmana vaderna maximalt genom hela rörelseomfånget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar