söndag 13 november 2011

Cybex Squat Press

Här har en av de nya tillskotten på Sportlife Rollsbo. Cybex väljer att kalla den för Squat Press och den skiljer sig på två viktiga punkter i jämförelse med den mer traditionella 45-gradiga friviktsbelastade benpressen som skymtas i bakgrunden.

Den 45-gradiga modellen har en fixerad fotplatta och en linjär förflyttning av belastningen, medan Squat Press:en har en fotplatta som anpassar sig genom rörelsen och en belastning som ändrar riktning genom rörelsen. Anpassningen hos fotplattan gör att fotleden kan bibehålla en mer neutral vinkel, vilket gör det lättare att pressa med korrekt viktfördelning på foten. Att vikternas rörelse ändrar riktning från mer horisontellt i startpositionen till mer vertikalt i slutpositionen ökar belastningen där du är som starkast och minskar belastningen där du är som svagast. Detta ger en jämnare och mer komplett ansträngning av de tränade musklerna. En bra maskin helt enkelt!

Detta är en av de största ego-övningarna där näst intill alla använder betydligt tyngre vikter än vad de borde och egentligen behöver. Om du gungar/studsar i bottenpositionen, stannar flera sekunder i övre positionen, pressar mer med tårna än hälarna eller inte bibehåller en lätt svank under hela rörelsen använder du för tunga vikter.

Ett annat tecken på att man använder för tunga vikter är att man inte orkar plocka av dem efter sig!

Övningen tränar för övrigt främst framsida lår och rumpan. Insida lår är med i viss utsträckning, men till skillnad från vad många tror tränas inte baksida lår vid varken benpress, knäböj eller utfall.

2 kommentarer:

  1. Körde denna maskin förut för första gången, har använt de andra benpressarna tidigare, och även knäböj, men jag tycker att balansen är svår att hålla när man går ner djupt på sistnämnda. Denna var bekväm och det är ett plus att man kommer ner djupare än startpositionen, så att man slipper vika sig dubbelt för att ens kunna sätta sig i den ;) Den tog bra också, trots att jag hade låga vikter, och jag behövde bara komplettera med lårcurl och vadpress för mitt benpass. Normalt brukar jag efter pressen vilja köra både benspark och insida lår utöver resten, men nu hade jag tid över för lite annat! Kanon! När du kör såna här övningar, hur positionerar du fötterna? Jag kan se att du sätter dem så lågt det går på plattan, men vinklar du tårnas riktning något? Och har du fötterna i ungefärlig höftbredd eller liknande? Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar!

    Jag placerar fötterna längst ner för att få en längre rörelse. Tårna vinklar jag lite utåt. Det är oftast ok att ha raka fötter om man vill, men för de flesta innebär höftledens normala, neutrala position att fötterna är lätt utåtvinklade. Om man vinklar tårna väldigt mycket utåt ändras höftens rörelse och insida lårmusklerna aktiveras mer.

    Någonstans mellan höftbrett och axelbrett isär med fötterna brukar funka bäst.

    SvaraRadera