torsdag 10 november 2011

Dags att komma i bra form

Den senaste tiden har jag hållit en hyffsat god året runt-form, men nu är det dags att komma i bra form på riktigt. Första etappen blir fram till jul. Huvudmålet är att minska fettprocenten så mycket som möjligt. Förhoppningsvis kommer detta ske genom både ökad muskelmassa och minskad fettmassa, men förmodligen huvudsakligen genom minskad fettmassa.

Bortsett från att jag eventuellt kommer att börja experimentera med korta intensiva konditionspass (som jag har skrivit om tidigare) planerar jag inte att ändra träningen något. Om det blir som jag vill består en vanlig vecka av tre styrketräningspass á 45 minuter och ett grappling-pass på cirka 90 minuter. Eventuella extra konditionspass kommer inte vara fler än tre per vecka och inte mer än 15 minuter per gång.

Den största effekten kommer komma från kosten. Den senaste tiden har jag haft ett genomsnittligt intag på cirka 2000 kcal per dag, vilket kommer sänkas till cirka 1600 kcal per dag. Till skillnad från tidigare lågkalori-perioder kommer jag denna gången testa att låta alla de borttagna kalorierna komma från kolhydrater och behålla protein och fett på samma nivå som innan. Med hänsyn till hunger samt mental och fysisk energi så har det hittills fungerat mycket bra.

Jag har pendlat mellan att vara i ok och bra form de senaste sex åren, så detta är egentligen inget nytt eller märkvärdigt. Det skall mest bli intressant att se hur jag reagerar på de nya proportionerna mellan näringsämnena.

Jag har experimenterat med min kost och träning i många år nu och har väldigt bra koll på vad jag behöver göra för att få bästa effekt. Det enda jag behöver göra för att komma i bättre form än innan är att sköta träning, kost och sömn perfekt under en längre sammanhängande period än jag lyckats med innan.

Nedan kan du se ett exempel på hur en av mina dagar kan se ut. Programmet som jag använder heter Calories 2 och finns att köpa till Mac och iPhone i App Store.



2 kommentarer:

  1. Verkar som en bra app, men hitta den inte under namnet calories 2?
    Kram

    SvaraRadera
  2. Den heter Calories 2 till mac och Cal2Go till iPhone.

    SvaraRadera