tisdag 13 december 2011

Borde vikterna nudda botten?

Det är en vanlig rekommendation att inte låta vikterna röra vid varandra när man tränar med maskiner. Man blir tillsagd att vända rörelsen cirka en centimeter innan vikterna når botten för att undvika viloläget som annars uppstår. Man menar även att man väsnas onödigt mycket om man låter vikterna nudda varandra.

Visst är det lättare att uppnå dessa syften om man inte låter vikterna nudda botten, men det krävs inte mycket fokusering för att lyckas med detta trots att vikterna nuddar botten. Det finns fem fördelar med att medvetet alltid låta vikterna nudda botten (i de övningar där det är möjligt).

1. Korrekt utvärdering av träningen
Det är mer eller mindre omöjligt att alltid vända rörelsen med en centimeters marginal. Kroppen vill instinktivt göra det lättare för sig och när musklerna börjar tröttna är risken stor att den där marginalen på en centimeter ökar ända upp till tio centimeter eller mer utan att du själv märker det. Olika långa rörelser innebär olika ansträngningar, vilket gör det svårare att utvärdera träningen. Du vet inte säkert om du orkade mer på grund av att du faktiskt presterade bättre eller om det var på grund av att du omedvetet gjorde en kortare, mindre ansträngande rörelse.

Om du istället alltid låter vikterna nudda botten standardiserar du rörelsen (alltid lika lång), vilket gör att du kan utvärdera din prestation med mycket större säkerhet.

Om du dessutom ser till att nudda botten väldigt mjukt samtidigt som du bibehåller anspänningen i musklerna väsnas du inte och det blir ingen oönskad vila för musklerna.

2. Effektivare träning
När du utgår från att låta vikterna nudda botten med ambitionen att göra det utan vila eller oväsen, påminner detta dig om att alltid bromsa vikterna under full kontroll på vägen ner, vilket gör träningen effektivare och säkrare. Den ökade effekten kommer från att musklerna faktiskt bromsar vikterna och inte bara släpper ner dem. Det är en viktig del av träningen.

3. Säkrare träning
En av de effektivaste sätten att skada sig på är att gunga och studsa upp vikterna från bottenläget, vilket endast är möjligt om man vänder rörelsen innan vikterna nuddar botten. En mjuk och fin vändning är både effektivare och säkrare.

4. Påminner om korrekt teknik
Om du skulle slarva och inte bromsa tillräckligt påminner vikterna dig om det när de smäller mot varandra och du vet då att du bör korrigera din teknik. Någon gång då och då kan det med andra ord hända att man väsnas, men ledde det i alla fall till något positivt.

5. Längre rörelser
Till sist tränar du dina muskler med längre rörelser om du går hela vägen ner och eftersom du bara får en effekt i den delen av en muskels rörelseomfång som den tränas i skall du naturligtvis prioritera längre rörelser. Visst det är bara några centimeter vi pratar om, men varför ens slösa bort något litet till ingen nytta?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar