fredag 16 december 2011

Bulkning och ätardagar

Om du klickar här kan du läsa vad jag tidigare har skrivit om varför det är en dålig idé att försöka kompensera dåliga matvanor med (mer) träning. Ett liknande misstag kan göras åt andra hållet. När målet är att öka i vikt och muskelmassa kan ineffektiv träning inte kompenseras med extra kalorier.

Smala killar med både lite muskler och lite fett på kroppen försöker ofta desperat att öka i vikt genom att vräka i sig kalorier i form av pizza och liknande. Kaloriintaget är visserligen viktigt och avgörande för att både öka och minska i vikt, men kvalitén på maten och träningen är minst lika viktig. Samtliga tre faktorer behöver justeras korrekt för optimal effekt. Om det finns ett behov av att öka kaloriintaget bör det ske med hjälpa av kvalitativ näring, inte skräpmat.

Samma sak gäller för så kallade "ätardagar". Personer som håller sig till en strikt diet brukar ha en dag i veckan där de äter onyttig mat och många fler kalorier. Det finns två syften med detta. Det vanligaste syftet är att man helt enkelt inte klarar av att hålla sig borta från det onyttiga, men man begränsar sig till att bara äta det en gång per vecka. Det andra syftet är att minska risken för att förlora muskelmassa under en period där man försöker minska sin fettmassa. Att ligga på ett energiunderskott en längre tid ökar risken för att förlora muskelmassa och ätardagen används då för att minska denna risk. Det bästa vore dock om de extra kalorierna fortfarande kom från bra mat. Det är lätt att blanda ihop dessa syften och motivera onyttigheterna med att det faktiskt hjälper resultaten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar