fredag 2 december 2011

Cybex-kurs @ Sportlife Jönköping

Igår och i förrgår spenderade jag större delen av dagen på Sportlife i Jönköping och repeterade samt fördjupade mina kunskaper inom biomekanik med hjälp av Ben Wilde som jobbar som International Training Director för Cybex. Cybex är det amerikanska företaget som utvecklar och tillverkar merparten av träningsutrustningen som finns på de flesta Sportlife-klubbarna.

Enkelt sammanfattat handlar biomekanik om kroppens relation till belastning, vilket är mycket värdefull och ofta förbisedd kunskap när det gäller att ordinera effektiv, säker och varierad träning.

Vi analyserade både maskiner och fria vikter. Även konditionsmaskiner. Huvudfokus låg dock på Cybex:s mångsidiga kabel-maskin som heter Bravo. Vi har två exemplar på Sportlife i Rollsbo och jag använder dem relativt flitigt, både i min egen träning och med mina klienter. Hittills har jag hållit mig till relativt klassiska övningar som ibland blir snäppet bättre med Bravo:n, men efter dessa två dagar har experimentlustan vuxit sig starkare, så nu är det dags att hitta på nya grejer!

Jag blev för övrigt mycket positivt överraskad av Jönköping-klubben vi var på. Jag hade inte varit där tidigare. Stora fräscha lokaler med mycket bra utrustning! Det är tur att man har det ändå bättre hemma i Rollsbo, annars hade förmodligen gått runt och surat på grund av avundsjuka nu.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar