onsdag 7 december 2011

Resultat

Mitt arbete med att minska min fettprocent går i stort enligt plan. Jag har lyckats minska fettmassan med ett drygt kilo och allt tyder på att muskelmassan antingen är oförändrad eller eventuellt har ökat något.

Jag går huvudsakligen på kroppsvikt, utseende samt styrka när jag utvärderar mina resultat. Jag gör även regelbundna bioimpedansmätningar med en Tanita Body Composition Analyzer, men av någon anledning ger den mig en orealistiskt låg fettprocent och därför förlitar jag mig inte på den helt.

Den nya fördelningen av energiprocent mellan fett, protein och kolhydrater har hittills samma effekt som tidigare upplägg. Fördelarna är att maten går snabbare att förbereda, mättar eventuellt något mer och smakar lite bättre.

Under mina två dagar i Jönköping åt jag tre måltider som innehöll mer kalorier och kolhydrater än vad mitt planerade dagsintag gör. Dagens mätning visade därför en viktuppgång på ett kilo samt en kraftig minskning i fettprocent. Med största sannolikhet beror detta på att musklerna har fyllts upp med kolhydrater som i sin tur har bundit vätska, vilket Tanita-vågen uppfattar som en ökad muskelmassa. Om detta stämmer kommer både vikten och fettprocenten gå tillbaka till tidigare värde inom några dagar då kolhydraterna och vätskan gått ur igen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar