torsdag 29 december 2011

Triceps Pushdown med oberoende armar

Till skillnad från en traditionell Pushdown tillåter denna övning armarna att arbeta oberoende av varandra, vilket i första hand är en fördel för den som är ojämnt stark och vill undvika att den starkare armen stjäl arbete från den svagare armen.

Två vajrar som rör sig bredvid kroppen istället för en vajer mitt framför ansiktet gör det också möjligt att använda en annorlunda position som ger en jämnare belastningskurva och en värdefull variation.

När det börjar bli riktigt tungt gäller det att inte låta axlarna falla fram så att bröstet kan hjälpa till. Håll bak axlarna med hjälp av musklerna som drar skulderbladen mot varandra.

Notera hur jag ändrar handledernas vinkel i videon. Det skapar en jämnare belastningskurva genom att göra övningen mer ansträngande i slutet av rörelsen.

2 kommentarer:

  1. Hej, hoppas det går bra att fråga/kommentera något här.
    Jag läser din blogg regelbundet och gillar det du tar upp, i din senaste video visar du en triceps övning. De tre sista reps du gör (partials) - varför gör du dem?

    Teddie

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Frågor är alltid välkomna.

    Partials går ut på att utnyttja den sista kraften som musklerna har kvar samt anstränga musklerna lika mycket genom hela rörelsen.

    Om jag hade gått hela vägen upp efter den nionde repetitionen hade det bara blivit nio reps, men det hade fortfarande funnits kraft kvar att utföra den nedre delen av rörelsen.
    Genom att göra tre partials anstränger jag triceps hårdare och lika hårt genom hela rörelsen, vilket stimulerar musklerna bättre för vidare utveckling.

    SvaraRadera