onsdag 28 december 2011

Världens bästa bröstpress?

Om du frågar Cybex så är detta världens bästa bröstpressmaskin. Jag är inte beredd att gå så långt, men den är väldigt väl konstruerad och jag gillar den skarpt. Cybex Dual Axis-teknologin erbjuder två olika sätt att utföra övningen på.

Machine Guided kallas det när du använder ett smalare grepp och följer maskinens rörelse som i en vanlig maskin. Det är detta jag gör i videon.

User Defined kallas det när du använder ett bredare grepp, flyttar handtagen inåt från sitt ytterläge och själv styr rörelsen. Detta kopplar bort triceps och tvingar bröst och axlar att arbeta hårdare.

Anledningen till varför jag sitter så långt fram på sitsen och bara låter övre delen av ryggen röra ryggstödet är för att kroppens rörelse skall stämma bättre överens med maskinens rörelse. Detta är inget som är unikt för mig. Om du anstränger dig hårt med korrekt teknik kommer du märka en tydlig skillnad mellan att sitta med hela ryggen mot ryggstödet och att sitta som jag gör.

Utöver Dual Axis-funktionen är det en stor fördel med oberoende armar. Det underlättar en balanserad utveckling av musklerna på båda sidor. Att handtagen närmar sig varandra mot slutet av rörelsen är också bra då det tillåter dig att träna bröstmusklerna i en längre rörelse.

Maskinen har funnits i flera år, men den är ny hos oss och den kan inte jämföras med någon av de andra bröstpressmaskinerna vi har eller har haft. Om du inte redan har provat den rekommenderar jag dig att göra det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar