onsdag 21 december 2011

Vilka muskler i samma pass?

När man använder sig av ett split-upplägg behöver man bestämma vilka muskler som skall tränas i vilket pass. En modell som ofta fungerar mycket bra är att placera de musklerna som inkluderas i varandras övningar i samma pass. Exempelvis bröst, axlar och triceps. Det är mer eller mindre omöjligt att träna bröst utan att involvera framsidan av axlarna och om man använder sig av pressövningar för att träna bröst och/eller axlar kommer vanligtvis triceps att vara involverad i någon utsträckning. Genom att träna dessa muskler i samma pass erhåller man två fördelar.

För det första får musklerna en effektivare och mer renodlad vila mellan passen då de ansträngs maximalt vid ett specifikt tillfälle och sedan får vara helt ifred till nästa pass. Om dessa muskler hade placerats i var sitt pass med totalt tre pass per vecka hade bröstmusklerna tränats en gång per vecka, axlar hade fått mer eller mindre hård träning två gånger per vecka och triceps tre gånger per vecka. Detta försämrar musklernas återhämtning.

Den andra fördelen är den inbyggda uppvärmningen som axlar och triceps får om man börjar med att träna bröstmusklerna för att sedan fortsätta med axlar och avsluta med triceps. Med hjälp av detta i kombination med väl valda övningar och korrekt teknik behövs sällan några extra uppvärmningsset som annars drar ut på träningstiden och förlänger behovet för återhämtning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar