fredag 16 december 2011

Vilken gainer är bäst?

Samma kategori av killar som vräker i sig stora mängder kalorier via skräpmat i hopp om att öka i vikt och muskelmassa väljer ibland att använda så kallade gainers istället. En gainer är ett pulver-kosttillskott som man blandar med vatten och dricker som en eller flera extra måltider per dag utöver den vanliga maten.

Men vilken är bäst? Ingen är bäst. En gainer kan möjligtvis vara ett bättre alternativ än en pizza, men den är oftast ändå inte lösningen på problemet. En gainer innehåller mestadels kolhydrater (70-85%), vilket det sällan finns anledning att tillföra kroppen i form av kosttillskott. Den som har problem med att öka i vikt och muskelmassa bör i första hand se över följande faktorer:

1. Träna med bra övningar, korrekt teknik och hög intensitet
2. Ät tillräckligt med kalorier, högvärdigt protein, långsamma kolhydrater och nyttiga fetter
3. Vila och sov ordentligt mellan träningspassen

Innan man har koll på och sköter dessa faktorer finns det ingen anledning att använda kosttillskott.

Många har dessutom erfarenhet av att de blir feta av att använda en gainer. Om du redan får i dig tillräckligt med kalorier, protein och kolhydrater och uteblivna resultat beror på något annat kommer de extra kalorierna från en gainer med största sannolikhet att lagras som fett på kroppen.

Som vanligt handlar det om att sluta leta efter genvägar och i första hand fokusera på de grundläggande och mest avgörande faktorerna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar