torsdag 19 januari 2012

12 nya övningar

Här är tolv nya övningar som jag kommer att recensera inom kort.


4 kommentarer:

  1. Härligt! Det ska bli kul med så många nya grejer! En sak jag har undrat på ett tag: hur brukar dina styrketräningsprogram se ut? Brukar du köra separata muskler som flera av maskinerna du recenserar fokuserar på, eller kör du basövningar lika mycket? Jag tränar för att uppnå ungefär din kroppsbyggnad, det hade varit intressant att veta hur du går tillväga. Mvh

    SvaraRadera
  2. Att generellt kopiera någon annans träning baserat på att man eftersträvar samma resultat är ett vanligt misstag. Därför skriver jag nästan ingenting om hur min egen träning ser ut. Det är inte säkert att min träning skulle ge dig samma effekt. Beroende på dina genetiska förutsättningar kan effekten bli både bättre och sämre. Av samma anledning skulle du kunna få samma effekt av annan träning.

    När det gäller val av övningar rekommenderar jag dig dock att kopiera så mycket som möjligt, då de övningar som jag publicerar här är väldigt effektiva för alla som klarar av att utföra dem korrekt.

    Själv tränade jag mest med fria vikter och till stor del basövningar de första tio åren. Det gör jag inte lika mycket idag. Idag strävar jag efter att träna alla muskler så hårt som möjligt genom hela deras rörelseomfång, och det är svårt att göra med basövningar ...men jag använder dem ibland för variationens skull.

    SvaraRadera
  3. Okej, men det är ändå ett svar som känns bra att få, som motvikt till internetforum där många tycks tro att deras sätt kommer fungera för alla.

    Fortsätter ett tag till med min maskin-/friviktsblandning på passen, och framöver kommer jag nog att höra av mig till dig för pt-bokning när jag har tid och pengar, så kan du få skräddarsy ett program åt mig :)

    SvaraRadera
  4. Ja, många råder andra om träning baserat på hur de själva gillar att träna och motiverar sedan rådens relevans med sin egna fysik. Sådana personer bör man inte lyssna på.

    Samma träningsprinciper gäller för alla, men det finns utrymme för ganska många varianter inom dess ramar. Dina individuella förutsättningar avgör vilka varianter som ger dig bäst resultat.

    Inledningsvis kan därför ett träningsupplägg se väldigt samma ut för många individer med samma målsättning. Sedan är det väl planerad justering och utvärdering av upplägget som visar vägen till optimal utveckling.

    Du är varmt välkommen att höra av dig. Jag hjälper dig gärna!

    Lycka till så länge! ...och fortsätt gärna kommentera och fråga om det är något du undrar.

    SvaraRadera