tisdag 31 januari 2012

Bicep Curl med Skivstång

Här har vi en vanlig övning för biceps. Om du har normal rörlighet i dina underarmar är en rak stång bäst att använda. Den placerar underarmarna i en vinkel som gör det lättare att fokusera på biceps och ger en djupare kontraktion.

De flesta använder cirka 50% tyngre vikter än vad de egentligen behöver när de gör denna övningen. För att träna biceps så effektivt som möjligt skall överkroppen och överarmarna vara helt stilla. Det viktigaste är hur hårt biceps ansträngs, inte hur tung skivstången är, kom ihåg det!

Med hjälp av Jreps blir ansträngningen hög genom hela rörelsen, vilket höjer kvalitén på övningen.

5 kommentarer:

  1. Grymt att den kom upp, var nyfiken på denna! Har börjat köra med stång sen några veckor tillbaka, främst för mental variation. Tycker du att den har fördelar/nackdelar jämfört med stång i kabelmaskin? Det är ju i stort sett samma sak, men tänkte ifall belastningsgraden eller något annat påverkas av maskinen?

    SvaraRadera
  2. Om du placerar dig rätt i relation till maskinen (vilket oftast betyder väldigt nära) blir belastningskurvan något jämnare jämfört med skivstång. Maskinen kräver ofta att mer energi läggs på att hålla överarmarna/axlarna stilla.

    SvaraRadera
  3. Tack! Om det inte gör så stor skillnad med kabeln kör jag på med frivikten istället då. Har axlar som tenderar att sjunka fram om de får chansen, så blir ju lättare att hålla en bra hållning med skivstången :-)

    SvaraRadera
  4. Varsågod!
    Om du skall variera eller kombinera skivstången med en annan övning är det mer relevant med en övning som innebär en annan vinkel i axelleden som exempelvis: http://rationalexercise.blogspot.com/2010/05/cybex-eagle-bicepsmaskin.html

    Det är inte bara en annan övning, den tränar faktiskt en annan del av biceps rörelseomfång som du inte får med när du kör skivstång. På samma sätt tränar skivstången en del av rörelseomfånget som maskinen inte gör.

    SvaraRadera
  5. Då ska jag ta och testa den med!

    SvaraRadera