söndag 29 januari 2012

Pulldown i Bcube-maskin

Här är ytterligare en av de bättre versionerna av en Pulldown. Det finns inte så mycket att tillägga utöver det jag har skrivit om tidigare versioner. Den lämpar sig väldigt bra för Forced Negatives.

2 kommentarer:

  1. Använder du dig av några riktlinjer när du avgör vilken tyngd vikterna ska vara på? Jag förstår nyttan i partials, men har du någon "grundregel" för hur många hela reps du ska kunna utföra under ett set/tidsperiod?
    Som exempel: Jag skulle kunna köra den här övningen på en lite lättare vikt, och ta mig genom 8-10 reps och några partials, eller så skulle jag kunna höja vikten flera steg och köra 1 helt rep med efterföljande partials. Var bör man med andra ord sätta gränsen för ett "godkänt" set för att få ut mest av det, är jag nyfiken på?

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren!

    Ja, jag strävar oftast efter att inte bara anstränga musklerna lika mycket genom hela rörelsen, utan även lika länge.

    Om det blir väldigt få hela reps så blir det väldigt lite tid som spenderas rörelsens tyngsta position. Ur denna synvinkel är det bättre att använda Jreps, men partials är en bra variation.

    Jag brukar oftast välja ett motstånd som låter mig göra hela rörelsen i hälften av repetitionerna. Proportionerna mellan fulla reps och partials i denna videon är inte riktigt vad jag brukar köra i vanliga fall.

    SvaraRadera