fredag 27 januari 2012

Roddmaskin med fria vikter

Detta är en av de bäst konstruerade roddmaskinerna som finns. Det måste inte alltid vara komplicerat för att vara effektivt.

Det är huvudsakligen det neutrala greppet som jag använder i videon som är relevant att använda. Det neutrala greppet tillåter dig att träna den stora breda ryggmuskeln (latissimus) samt övre delen av ryggen (mellersta trapezius och rhomboideus). Baksida axlar, biceps och underarmar är med i viss utsträckning också.

Med rätt teknikfokusering kan biceps kopplas bort i ganska stor utsträckning, vilket tvingar ryggmusklerna att arbeta hårdare.

Om man har en träningspartner lämpar sig denna övningen väldigt bra för Forced Negatives.

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag har en fråga. Vad har det neutrala greppet för fördel? För mig blir det lättare att lyfta vikten då, men betyder inte det att supinerat grepp är att föredra så att man kan isolera ryggen effektivare? Tack!

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Tack för din fråga.
    Jag tror du menar ett pronerat grepp, vilket också kallas för överhandsgrepp (med handflatorna neråt). Det största skillnaden på ett neutralt grepp och ett överhandsgrepp är Latissimus involvering. Med ett neutralt grepp involveras Latissimus mycket och med ett överhandsgrepp involveras Latissimus ytterst lite, om alls. Därför blir det tyngre. Den största och starkaste muskeln kopplas bort.

    SvaraRadera