lördag 28 januari 2012

Sittande rodd i Bcube-maskin

Fördelen med denna övningen jämfört med andra rodd-övningar är de oberoende armarna. De underlättar korrekt utförande för de som inte är lika stark på båda sidor och tillåter en varierad vinkel på händerna under rörelsens gång.

Oftast är ett neutralt grepp (handflatorna vinklade mot varandra) att föredra om man vill optimera fokuseringen på ryggmusklerna, men många tycker om att vinkla ner handflatorna mot golvet i den främre utsträckta positionen. Ofta vinklar man ner händerna utan att tänka på det, då det är en mer behaglig vinkel för underarmen i den positionen. Du bör dock vinkla in händerna till den neutrala positionen när du drar, annars tenderar underarmarna att aktiveras för mycket, vilket kan hindra dig från att fokusera ordentligt på ryggmusklerna.

Det finns ett gammalt traditionellt sätt att utföra en rodd likt denna på som innebär att man startar med raka armar och en framåtlutad överkropp. Man startar sedan rörelsen genom att föra bak överkroppen till upprätt position för att sedan dra armarna bakåt. Fällningen av överkroppen skapar visserligen en längre rörelse för latissimus, men fällningen av överkroppen sker i höftleden och det är därför rumpan och musklerna på baksida lår som lyfter vikterna genom den delen av rörelsen.

Överkroppen bör istället hela tiden hållas upprätt.

Ett annat vanligt misstag är att luta överkroppen bakåt. Detta görs oftast inte med ett medvetet syfte, utan görs som ett omedvetet fusk för att göra övningen lättare när musklerna börjar tröttna. Vissa väljer så pass mycket för tunga vikter att de tvingas sitta bakåtlutade hela tiden. Övningen blir lättare när man lutar sig bakåt på grund av att man kortar ner rörelsen där den är som tyngst.

För att anstränga ryggmusklerna lika mycket genom hela rörelseomfånget använder jag mig av Jreps i videon. För att lyckas med det ökar jag dessutom motståndet för den mest utsträckta positionen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar