söndag 12 februari 2012

Bosu Crunch

Detta är en mycket bra övning och en av mina personliga favoriter. Den tränar samtliga magmuskler och gör det på ett mycket bra sätt. Fördelen med att använda en Bosu-boll eller en klassisk pilatesboll när man gör sina crunches är förmågan att göra rörelsen längre i den utsträckta positionen.

Många tror att balansmomentet i att använda en pilatesboll är bra, men det är det nödvändigtvis inte. Balanserandet ger sällan en värdefull träningseffekt. Det har lika stor betydelse för din träning som det har för ditt CV som du skickar till Circue du soleil. Oftast distraherar det bara och stjäl uppmärksamhet från vad övningen faktiskt går ut på, vilket är att träna magmusklerna genom att böja ryggraden.

För att fokusera maximalt på magmusklerna krävs en fixering av bäckenet. Fötterna kan placeras på golvet, men om man drar hälarna mot en bänk som jag gör, spänner man baksida lår, vilket hjälper till att fixera höften. Notera hur still min höft är genom hela rörelsen.

Vanligtvis tränar jag inte magmusklerna med så hög TUT som i denna videon. Jag brukar oftast göra en annan övning för magmusklerna innan, vilket lämnar lagom mycket kraft kvar till att följa upp med denna övningen. Men i detta passet gjorde jag denna som första övning ...och då blev det en längre TUT än planerat.

Extra tips:

Andas ut kraftfullt på vägen upp. Det skapar utrymme för en längre rörelse och aktiverar magmusklerna bättre.

Slappna av i armar och axlar. Det är magmusklerna som skall spännas!

Håll huvud och nacke i en neutral position genom hela rörelsen. Att böja och sträcka på nacken distraherar och försämrar din förmåga att uppfatta vad som händer med ryggraden och magmusklerna.

2 kommentarer:

  1. Tänk att en bänk kan göra så mycket skillnad! Innan denna filmen brukade jag kila fast fötterna i en ribbstol, men det slutade med att mina quadriceps spände sig så mycket för att hålla fötterna på plats så att jag blev väldigt distraherad från att jobba med magen. Dock brukade det finnas en bosuboll i lilla gymet där uppe, har den försvunnit in i en gruppsal månntro?

    SvaraRadera
  2. Kul att filmen hjälpte dig i din träning!
    Vi har totalt fem eller sex Bosu-bollar. Det brukar finnas minst två stycken framme. De brukar då finnas på någon av avdelningarna på övervåningen. Om du inte hittar någon kan det hända att alla ligger inne i en gruppträningssal. Be i så fall personalen om hjälp att leta rätt på en.

    SvaraRadera