söndag 19 februari 2012

Fit For Fight - Vecka 6

Idag väger Jonas 93,9kg, vilket innebär att han har gått ner 0,6kg denna veckan och har totalt gått ner 10,7kg på sex veckor. Idag visade mätningen en betydligt lägre fettprocent, vilket bekräftar min misstanke om förra veckans mätning. Förra veckans mätning visade en stor viktminskning, varav en del i form av förlorad muskelmassa. Inget annat tydde på att muskelmassan hade minskat, så jag utgick från att Jonas vätskebalans i kroppen lurade mätningen att tro att muskelmassan hade minskat. Idag visade mätningen att mängden muskelmassan var tillbaka på samma nivå som innan den falska minskningen.

Fettprocenten har nu minskat från 22,1 till 14,4

Jonas var med och tränade på mitt Box-pass idag och av ren nyfikenhet gjorde vi även en mätning efter passet för att se hur mycket träningen rubbar mätresultatet. Mätningen innan gav som sagt fettprocenten 14,4 och efter träningen blev det 11,2.

Jag har rekommenderat Jonas att äta flera små regelbundna måltider med fokus på högkvalitativt protein, omättat fett (ex. fet fisk, avokado, olivolja, nötter och frön), grönsaker, bär och frukt.

Så här har en av Jonas dagar sett ut:

06:00 250g Lätt-Kesella med rivet äpple, valnötter, solrosfrön och ibland lite ananas eller russin

09:00 Chili Con Carne (100g nötfärs, kidneybönor, lök, paprika, champinjoner) med grönsaker

11:00 2 ägg och 5-6 bitar inlagd sill eller makrill

13:00 Sallad med en burk tonfisk och lite olivolja

15:00 En morot och ett äpple eller päron

17:30 Blandade grönsaker med bland annat avokado och ibland även 150g lax

20:00 250g Lätt-Kesella med blandade bär och frukter

Att äta varannan timma kan vara i det tätaste laget. Det viktigt att inte låta det gå för lång tid mellan måltiderna, men det du äter måste hinna färdigt genom matsmältningen innan nästa måltid.

Jonas styrketränar hela kroppen en gång per vecka fördelat över tre olika pass. Ett pass på Sportlife och två pass hemma med hjälp av hantlar och kroppen som motstånd.

Det blir även löpning en till två gånger per vecka och promenader när det finns tid.

De två senaste veckorna har Jonas även tränat två timmar boxning per vecka på Stenungsunds Boxningsklubb.


2 kommentarer:

  1. Halloj!

    Förstår att Jonas sysslar med MMA eller boxas; min fråga är, passar träningsupplägget/kosten för de som vill gå ner i vikt?

    SvaraRadera
  2. Ja, det gör det. Huvudmålet med detta projektet är att Jonas skall minska sin fettmassa med 15kg. Maten och träningen är planerad med detta i sikte och bevisligen fungerar det.

    SvaraRadera