tisdag 14 februari 2012

Knäböj

Knäböj tränar framsida lår, rumpa och till viss del insida lår. Ländryggen ansträngs också, men inte på ett sätt som innebär kvalitativ träning.

Fötterna bör placeras mellan höftbrett och axelbrett isär med något utåtriktade tår. Detta ger en position som lättare bibehålls genom hela rörelsen, vilket minskar risken för sned belastning i fot och knäled.

Överkroppen skall hållas så upprätt som möjligt med en lätt svank i ryggen genom hela rörelsen.

Det finns många olika rekommendationer angående hur djupt ner man borde gå. Generellt är det bra med så långa rörelser som möjligt, men nästan alla övningar har en gräns man inte borde överskrida. Att överskrida en sådan gräns innebär oftast att andra muskler kopplas in eller att att man tvingar en led till ett ytterläge som kan vara skadligt. I detta fallet är det ryggradens position som är relevant. Man borde gå så djupt som man kan med bibehållen svank i ländryggen. När man tappar svanken ökar trycket på diskarna i ryggraden och i det långa loppet är detta en onödig risk att ta.

Det finns många som struntar i detta utan att få problem med ryggen, men du vinner inget på det, så varför chansa?

Olika personer lyckas bibehålla sin svank olika bra. Delvis beror det på teknik, men det beror även på skelettets proportioner. Personligen kan jag inte gå djupare än vad jag gör i videon.

Det var länge sedan jag körde knäböj, så jag höll igen lite. Jag brukar sträva efter att alltid anstränga mig maximalt när jag filmar för att visa hur tekniken kan och borde bibehållas under hög ansträngning, men här blev det kanske en 75-procentig ansträngning.

6 kommentarer:

  1. Din film på bloggen blockerades, kunde inte se ifrån bloggen utan fick gå till youtube. (??)

    SvaraRadera
  2. Konstigt. Det funkar när jag gör det.

    SvaraRadera
  3. Samma här...

    "Denna video innehåller material från WMG, som har blockerat den från visning från denna webbplats."

    Hursomhelst, fördelar/nackdelar mellan denna och benpress, låt oss säga den nyare squat pressen ni har på gymet? Jag föredrar maskinen av anledningen att jag inte behöver ha en obekväm stång lastad på mig och slipper tänka på balansering, och knäböj är väl i grunden samma övning? Eller är balansmomentet i den senare viktigt att få med? Finns ju väldigt många som påstår att basövningar bör utföras med fria vikter, av anledningen att man bygger upp balans i småmuskler runtom de främst aktiverade för att utföra övningen korrekt. Det är svårt att veta om det är något man bör ta hänsyn till, eller bara konservativ träningspropaganda.

    SvaraRadera
  4. Gjorde ett nytt test men blev samma som tidigare;

    "Denna video innehåller material från WMG, som har blockerat den från visning från denna webbplats."

    SvaraRadera
  5. Balansmomentet är bara till nytta då man specifikt vill öva på sin kroppskontroll samtidigt som man vill träna musklerna. Balansmomentet stjäl dock energi och koncentration från de primära musklerna och om du vill anstränga musklerna maximalt är en benpress att föredra. Även i detta syfte kan det dock vara bra att köra knäböj någon gång ibland för variationens skull.

    SvaraRadera
  6. Jag skall ladda upp videon på nytt med en annan låt när jag får tid.

    SvaraRadera