måndag 6 februari 2012

Ryggresningar

Utförandet jag använder mig av i videon har syftet att fokusera maximalt på ländryggen. Det är bara överkroppen som rör sig. Underkroppen är så avslappnad som möjligt och helt stilla.

Gör följande för att koppla bort underkroppen och fokusera på ländryggen:

1. Ställ in höjden så att dynans övre kant är precis ovanför höftens övre kant.
2. Placera fötterna så vaderna inte nuddar dynorna.
3. Vinkla fötterna utåt.
4. Bibehåll tung kontakt mellan höften och dynan genom hela rörelsen.
5. Slappna av i rump- och lårmuskler.

3 kommentarer:

  1. Duger detta som fullgod svankträning även om man har tränat en längre period, om man t.ex. jämför denna övning med marklyft, där man ofta belastar ryggen tyngre, även om benen lastar av en del? Själv vågar jag mig inte på marklyft eftersom jag inte har tekniken till 100% och gör därför hellre denna.

    SvaraRadera
  2. Ett korrekt utfört marklyft innebär statisk träning för ländryggen, vilket inte är optimalt. Ryggresningar tränar ländryggen genom ett betydligt större rörelseomfång och är därmed generellt ett bättre alternativ.
    Med korrekt teknik blir heller aldrig ryggresningar för lätta. Vissa tycker det är jobbigt att behöva hålla i så tunga vikter som de tror krävs för att göra övningen tillräckligt ansträngande, men då använder de en teknik som innebär att rumpan och benen är med. Med korrekt teknik behövs inte så tunga vikter och övningen kan enkelt göras väldigt ansträngande.

    SvaraRadera
  3. Bra svar, tack! :) ska försöka jobba på att koppla bort underkroppen nästa gång.

    SvaraRadera