lördag 4 februari 2012

Scott Curl

Jag föredrar att göra denna övningen en arm i taget med en hantel istället för båda armarna och en skivstång. Huvudsakligen på grund av att jag kan vinkla kroppen och armen på ett sätt som gör det lättare att bibehålla full fokus på biceps genom hela rörelsen.

Notera att jag har höjt upp den bakre delen av bänken med en låda. Detta skapar en brantare vinkel på dynan, vilket ger en jämnare belastningskurva. Utan lådan blir övningen oproportionerligt tung i botten och väldigt lätt högst upp.

Även om dynan hjälper till att fixera armen är det vanligt att axeln flyttar sig under rörelsens gång. Undvik det genom att sitta tillräckligt lågt och verkligen kila fast dynan högt upp mellan bröstet och armen.

6 kommentarer:

  1. Många fina bicepsövningar recenserade på kort tid, det gillar jag som har haft svårt att få kontakt med den muskeln! Om man inte har tid för många övningar på ett pass, vilken/vilka är då mest allround och att föredra? Den som tränar största delen av biceps, helt enkelt. Tack på förhand!

    SvaraRadera
  2. De sex övningar som jag har lagt upp skiljer sig ytterst lite med hänsyn till kvalitet om man använder sig av Jreps eller partials där det behövs.

    Som jag har skrivit tidigare är det övningar med axelleden i så olika positioner som möjligt som är den mest relevanta variationen.

    När du säger att du inte har tid för många övningar... hur många set räknar du med att göra totalt för biceps?

    SvaraRadera
  3. Vad bra,då kan jag ju variera mig lite också så kroppen inte vänjer sig vid samma position varje gång ;)

    Blir kanske normalt 6-8 sets för biceps, varav jag brukar dela upp det på skivstångscurl och hammarcurl i kabelmaskin, för lite underarmsträning med. Brukar ju köra ryggen under samma pass, så man har ju kört lite roddövningar som tar på armarna med innan jag försöker kräma ut det sista ur biceps. Något som bör ändras?

    SvaraRadera
  4. Du borde testa 4-5 set biceps plus 2-3 set renodlad underarmsträning istället. Det är ytterst ovanligt att någon muskel behöver mer än fem set. Det är kvalitet som gäller.

    Jag misstänkte att du egentligen skulle kunna hinna med fler bicepsövningar än vad du själv tror. Det finns inget som säger att du måste göra mer än ett set per övning. Med fem set kan du med andra ord hinna med fem olika övningar.

    SvaraRadera
  5. Jag får nog erkänna att jag fortfarande lever kvar lite i nybörjarriktlinjer med 3x10-tänket, även om jag brukar fokusera på kontrollerade rörelser under en viss tid, snarare än att bara skynda fram 10 reps, men alltid kul med nya tips. Tack, ska prova nästa gång!

    SvaraRadera
  6. Jag säger absolut inte att du aldrig borde göra mer än ett set per övning. Bland annat är det bra att köra flera set när man testar en ny övning. Även om man generellt har bra koll så kan det ta några set innan man hittar rätt teknik och motstånd.

    SvaraRadera