onsdag 29 februari 2012

T-Bar Rodd - En överskattad övning

T-Bar Rodd är en av de mer överskattade övningarna som finns. Den är till för att träna ryggen, vilket den gör, men rörelsen är extremt kort och mycket energi slösas på att stå korrekt med kroppen. En vanlig rodd är redan illa nog när det gäller längd på rörelsen, men är ändå tillräckligt bra för att vara värd att använda som mindre frekvent variation. I videon nedan visar Ronnie Coleman, en av världens genom tiderna mest framgångsrika kroppsbyggare, hur en dålig övning kan förvandlas till en mycket dålig övning. Sämre teknik än detta får man leta efter.


Om man analyserar vikternas och kroppens rörelse i videon kan man lite enkel kunskap inom biomekanik räkna ut att musklerna inte är aktiva under en särkilt stor del av denna rörelse/övning. Om vikterna flyttar sig totalt 60cm genom en hel repetition uppskattar jag att musklerna är aktiva i 10cm av dem. Han sätter fart på vikterna genom cirka 10cm i botten på rörelsen, sedan har de sådan hastighet att de rör sig av sig själva de sista 20 och sedan faller de okontrollerat ner alla 30cm igen. Han maskerar det otroligt korta muskulära arbetet med att rycka ner bröstet mot vikterna när vikterna är på väg upp. Det ser då ut som om han lyfter dem hela vägen till bröstet, när det egentligen mest är bröstet som rör sig ner mot vikterna.

6 kommentarer:

  1. Grabben på filmen är troligtvis rätt dopad och det är bättre att visa övningar med helt normala personer som tränar seriöst.
    /K

    SvaraRadera
  2. Eftersom detta är en överskattad och sällan meningsfull övning är jag inte så noga med att visa hur den skulle kunna utföras på ett bättre sätt. Jag vill snarare visa ett exempel på hur otroligt fel det kan se ut.

    Syftet med videon var även att visa hur lite man behöver veta och bry sig om kvalitativ träning när man har bra gener samt använder steroider. Denna video illustrerar detta mycket väl. Möjligtvis framgick inte detta så tydligt som jag trodde, så tack för din kommentar, för nu fick jag nämnt det också.

    SvaraRadera
  3. Mycket bra att du ifrågasätter framgångsrika byggare! Även om jag inte har tittat på just denna filmen innan så är jag också mycket kritisk till mycket jag ser både på gym och i medier. Tyvärr vinner inte mina argument stor kraft i diskussioner, eftersom jag bara är 22, har tränat i drygt ett år och inte har någon imponerande fysik själv. Det känns bra att du som har erfarenhet och bildning inom området "backar upp" mitt synsätt med tydliga motivationer bakom inläggen och egna demonstrationer. Det håller uppe träningsmotivationen när många kompisar får resultat snabbare och kontrar mina påståenden med att förklara hur Cutler utför en viss övning eller liknande. Jag får trösta mig med att min kropp förhoppningsvis mår bättre om 40 år än de som har tränats sex dagar i veckan genom att kasta upp en så tung skivstång som möjligt - även om de når sina estetiska resultat fortare.
    Tack för din insats! :-)

    SvaraRadera
  4. Tack för din kommentar!

    Jag förstår precis hur du känner. Det finns tyvärr inte många man kan föra meningsfulla diskussioner om träning med. Förutom att du förmodligen mår bättre om 40 år skall du vara nöjd med att vara en tänkande individ med ett rationell sinne. Det kommer att hjälpa dig i mycket genom livet.

    SvaraRadera
  5. Komiskt när random nobody påstår att en av världshistoriens bästa bodybuilder utför en övning fel :)

    SvaraRadera
  6. Jag tycker det är komiskt när man tror att "en av världshistoriens bästa" är felfri.

    SvaraRadera