torsdag 15 mars 2012

Snygg, stark och frisk

Tjejer fokuserar ofta alldeles för mycket på fettförbränning. Många har en tydlig bild av hur de vill att deras kropp skall se ut, men de vet egentligen inte vad som skapar det utseendet och vad som krävs för att uppnå det. Naturligtvis har olika personer olika ideal, men det vanligaste är att två saker behöver ske för att man skall nå sitt mål. Fettmassan behöver minska och muskelmassan behöver öka.

Om man enbart fokuserade på fettförbränning och inte bryr sig om sina muskler finns det risk för att resultatet blir som på bilden till vänster - smal, svag och ohälsosam. För att undvika detta krävs träning som stimulerar en ökad styrka och muskelmassa.

Det är generellt svårt att utveckla mycket muskelmassa, speciellt för tjejer. Du behöver alltså inte vara rädd för att se ut som bilden till höger om du tränar regelbunden, hård styrketräning. Att utveckla en sådan mängd muskelmassa är mer eller mindre omöjligt utan steroider.

Individuella förutsättningar kan variera kraftigt, men bilden i mitten är mer sanningsenlig när det gäller vad man som tjej kan uppnå i form av muskelmassa. Notera att alla tre har ungefär samma mängd underhudsfett (väldigt lite), men ser väldigt olika ut.

När tjejer har en negativ erfarenhet av styrketräning och en ökad muskelmassa beror det ofta på att de ökar sin muskelmassa samtidigt som de har för mycket underhudsfett. Muskelmassan syns då inte och bidrar bara till att man ser större ut. I sådana fall skall man vara glad för att man har lyckats öka sin muskelmassa och reda ut vad man behöver göra för att lyckas minska mängden underhudsfett.

Förutom att skapa ett vältränat utseende ger en ökad muskelmassa även en högre energiförbrukning dygnet runt, vilket gör det lättare att minska i fettmassa. Muskelmassan gör dig dessutom starkare, vilket gör att du orkar mer och är mer motståndskraftig mot skador.

Muskler gör dig med andra ord snyggare, starkare och friskare!






7 kommentarer:

  1. alltid lika intressant och välformulerat! En fröjd att läsa! Tack!

    SvaraRadera
  2. Tack :)
    Det finns mycket att reda ut på området, så det hade kunnat bli ett betydligt längre inlägg, men jag delar upp det på flera inlägg istället.

    SvaraRadera
  3. Intressant och sant:) Bra skrivit!

    SvaraRadera
  4. Jag som kille har också funderat väldigt mycket kring sånt här. Jag tränar för tillfället bara styrka, trots att mitt huvudmål är att bränna fett och inte bygga upp alltför mycket volym. Detta gör jag för att jag blev tipsad om det från flera håll när utvecklingen tog stopp på mitt förra konditions-/styrkeupplägg. Jag trodde först att det räckte med tung styrketräning och kaloriminus för att sätta igång en återhämtningsprocess efter styrkepassen som skulle resultera i fettförbränning. Men jag har bara stått still i utvecklingen i flera månader. Är det ett "bulk/deff"-upplägg som gäller för att uppnå det du pratar om? (Även om man inte bygger upp sig till ett kylskåp innan man deffar bort överflödet.) Får ju då tillägga att jag inte har särskilt mycket muskelmassa som kräver kroppsenergi i vila.

    SvaraRadera
  5. De flesta kan komma väldigt långt med styrketräning och ett kaloriunderskott i kombination med bra mat. Det varierar dock från person till person och de genetiska förutsättningarna avgör hur bra resultat en viss person kan få. De flesta är mer beroende av en bra kost än vad de är av många och långa fettförbränningspass. Vissa behöver dock den extra förbränningsträningen för att få bästa effekt.

    Bulk/deff ger jag inte mycket för. De fördelar man kan dra av en bulkperiod förlorar man förmodligen ändå i deffperioden, så då kan man lika gärna lika i balans eller strax över och jobba på en långsammare men mer kvalitativ utveckling istället.

    Möjligtvis finns det anledning att experimentera med små skillnader i energiintag vid vissa dagar för att stimulera muskeltillväxt utan att riskera ökad fettmassa.

    Precis som det finns en genetisk gräns för hur mycket muskelmassa du kan lägga på dig, finns det även en genetisk gräns för hur deffad du kan bli. Det hänger ihop. Om du har svårt att öka muskelmassan har du förmodligen också lätt för att förlora den under en deff. Kroppen tillåter dig helt enkelt inte att komma lägre än en viss gräns. Om du försöker komma längre kommer helt enkelt bara mer muskelmassa att försvinna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har som sagt inte lyckats öka i styrka eller volym med min nuvarande lågkaloridiet, kanske är dags att äta mer (självklart rätt också)? Blir det alltså så att om man äter lite över +-0, tränar styrka och bygger på sig lite massa så bör man bli av med hyfsat med fett om man fortsätter med den dieten? Jag bygger gärna lite muskler, men vill kunna bli av med bilringarna också. Var på receptionistintervju på Sportlife nyss och hoppas att de får in några jobbtimmar så småningom så lönen kommer åter, då hör jag av mig igen angående PT-hjälp :) Tack så länge!

      Radera
    2. Bristande resultat i form av styrka och/eller massa kan ju naturligtvis lika väl bero på att träningen inte är optimal.

      Ja, det är möjligt att öka i muskelmassa samtidigt som du minskar fettmassan. Om det är möjligt för just dig med de förutsättningarna du har just nu går inte att säga, men möjligt är det.

      Du behöver i så fall ligga på +/-0 eller strax över i kombination med bra kvalitet på maten och träningen.

      Ok, då kanske vi blir kollegor snart då :)

      Radera