måndag 12 mars 2012

Stuart McRobert

Efter Heavy Duty och Power Factor Training började jag läsa Stuart McRoberts böcker. Han myntade uttrycket "hardgainer". En hardgainer är en person som på grund av sina ofördelaktiga genetiska förutsättningar har svårt att öka sin muskelmassa.

För att få ut det mesta av sin träning påpekar McRobert att det gäller att anpassa den efter sina egna förutsättningar och inte kopiera hur eliten tränar. Sättet som eliten tränar på fungerar oftast bara för personer som har bra gener och som använder steroider.

Han betonar hur viktigt det är att få ordning på det mest grundläggande innan man börjar fokusera på detaljer. Det mest grundläggande enligt honom är att träna hårt, träna korta pass, träna max tre pass per vecka, äta fem kvalitativa måltider per dag samt sova åtta timmar per natt.

McRoberts träningsupplägg fokuserar på styrka, microprogression och periodisering. Detta innebär att man använder samma övningar, samma antal set och samma antal reps, men med lite tyngre vikter i varje pass. När vikterna inte längre går att öka med samma antal reps byts upplägget och processen börjas om på nytt. För att dra ut på processen och få ut maximal effekt av varje progressionsperiod kan vikterna ökas med så lite som 0,1kg.

Både fria vikter och maskiner rekommenderas, men betoningen ligger på att bli så stark som möjligt i de tyngsta övningarna (knäböj, marklfyt, bänkpress, chins, dips med flera).

McRobert är väldigt noggrann med att perfekt teknik alltid skall användas och att alla övningar skall utföras med full kontroll för att belasta musklerna maximalt, men slita minimalt på kroppen för övrigt.

McRoberts rekommendationer är väldigt sunda. Allt från det mest grundläggande till det mer specifika. Man behöver ofta använda små viktökningar för att hitta kombinationen av perfekt teknik och belastning och det är lättare att utvärdera träningen om man upprepar samma upplägg, men man kan lyckas med detta samtidigt som man varierar träningen mer, vilket ofta är att föredra.

Det var tack vare McRobert som jag började inkludera liggande utåtrotation och sittande shrugs i min träning. Detta är två viktiga övningar som ofta ignoreras. Annars skiljer sig den grundläggande filosofin  inte mycket från mina tidigare erfarenheter. Dessa rationella träningsråd är dock inte vanliga och det är roligt och uppfriskande varje gång man hittar en ny källa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar