tisdag 8 maj 2012

Chest Fly i Cable Cross

Jag har inte haft tid till att filma några nya övningar på länge, och det kommer dröja ett tag till innan det blir av, så till dess lånar jag lite från andra. Här har vi en klassisk isoleringsövning för bröstet, utförd på ett mycket föredömligt vis. Övningen har ingen unik fördel jämfört med andra bröstövningar jag har recenserat tidigare. Det är ytterligare ett bra alternativ att variera din bröstträning med helt enkelt.

2 kommentarer:

  1. Hej! Angående bröstövningar är jag lite nyfiken på din åsikt om bänkpress. På senare tid har jag börjat ha med det som variation i min träning. Gillar annars den mer isolerade träningen i t.ex. hantelpress eller maskin. En fördel med bänkpress skulle väl kunna vara att det är ganska lätt att justera greppet beroende på hur mycket/lite man vill involvera triceps? Däremot tänker jag ofta att man kan ju gå lägre i en övning där inte stången tar emot bröstet, men är det nyttigt för axlarna att göra det?

    Tack för en bra sida!

    SvaraRadera
  2. Hej och tack för din fråga!

    Bänkpress är en ok övning. Rörelseomfånget kan tyckas vara kort, men om man vill fokusera maximalt på bröstmusklerna bör man inte ens låta armbågarna gå längre ner än kroppen, och det sker innan stången når bröstet. Att gå längre ner lägger mycket mer fokus på axlar, vilket tröttar ut dem och tvingar dig att avsluta setet trots att bröstmusklerna har kraft kvar.

    Visst har greppet betydelse för triceps involvering, men när det gäller bänkpress för bröstträning är det andra detaljer som är mer avgörande.

    SvaraRadera