torsdag 12 juli 2012

Chocolate Chip Paleo Muffin

Jag har fått ny inspiration till att experimentera mer i köket. Idag gick det så långt att jag bakade muffins. Jag googlade lite snabbt på "paleo-muffins" och valde det enklaste receptet med bäst smak-potential. Resultatet blev klart godkänt. Med tanke på ingredienserna är de betydligt nyttigare än "vanliga" muffins, men de är fortfarande energirika. Följande recept blev 10st muffins:

6 ägg
4 msk Kokosmjölk
3 msk Kokosolja
4 msk Flytande honung

1,5 dl Mandelmjöl
4 msk Kakao
1 tsk Bakpulver
1/2 tsk Salt

50g Mörk choklad

Mixa de blöta (med elvisp) och torra ingredienserna i varsin bunke. Blanda sedan ner de torra i de blöta och häll upp i formar. Tryck sedan ner hackad mörk choklad och ställ in i ugnen i 15 minuter på 200 grader.


3 kommentarer:

  1. De ser ju i alla fall goda ut! Kanske värt att testa men byta ut honungen mot Stevia :) än så länge har jag inte testat ett recept där resultatet varit värt att äta

    SvaraRadera
  2. Jag brukar inte bry mig om sådana här nyttigare varianter. Jag brukar hellre äta de godare onyttigare varianterna i mindre mängder och mer sällan istället. Dessa kan jag däremot tänka mig att göra igen. Nästa gång skall jag stoppa i valnötsbitar också ...och kanske lite mer chocolate chips :)
    Jag har inte använt stevia själv, men det borde funka. Hör gärna av dig och berätta vad du tyckte.

    SvaraRadera
  3. Det blev för övrigt väldigt saftiga, så man kan eventuellt dra ner på kokosoljan lite (utan att riskera att de blir torra) om man vill sänka energiinnehållet ytterligare.

    SvaraRadera