tisdag 7 augusti 2012

Använd Träningsjournal

För att träningen skall bli optimal och för att kunna göra en korrekt utvärdering av träningen behövs en träningsjournal. Ju mer detaljer desto bättre. Exempel på relevant information är vilken tid träningen startade och slutade, vilka övningar som utfördes, hur övningarna utfördes, i vilken ordning, antal set, antal reps, Time Under Tension, set-variabler, vila mellan set, och motstånd.

Förr brukade jag bläddra genom de senaste journalerna och skriva ner exakt hur jag skulle träna en stund innan ett kommande pass. Numera planerar jag mest i huvudet och skriver undertiden jag tränar. Jag har dock med mig de tio senaste passen som jag snabbt kan kolla på om det är någon information jag behöver. Bilden visar mina träningsjournaler från 2006 fram till idag.


3 kommentarer:

  1. Oj, tio pass bakåt? Det var inte lite det! Men det är säkert bra. Jag har märkt stor skillnad sen jag började skriva ner. Det är ju även roligare att köra om man har nåt konkret resultat att förbättra varje gång.

    SvaraRadera
  2. Kan man få se ett exempel på hur det kan se ut?

    Har tänkt skriva journal länge men har aldrig blivit av.... Kanske är dags nu!

    SvaraRadera
  3. Tack för kommentarerna.

    Det kan hända att något är upptaget och att jag väljer att göra en övning som jag inte har gjort på länge och då kan det hända att jag behöver gå så långt tillbaka som tio träningspass. Ibland räcker inte det heller, men oftast gör det det.

    Precis, att veta EXAKT in i minsta detalj hur man presterade förra gången, gör det inte bara lättare att utvärdera, det gör också ofta att man skärper sig och faktisk gör sitt bästa också.

    Ja, håll utkik så lägger jag upp ett exempel inom kort!

    SvaraRadera