måndag 3 september 2012

Dags för förändring?

Idag gick startskottet för höstsäsongen på gymet. Det var säkerligen några som genomförde sitt första träningspass någonsin just idag. Men du som har tränat regelbundet länge, vad är egentligen ditt mål de närmaste veckorna och månaderna? Det är lätt att fastna i en rutin och nöja sig med mindre, när enkla justeringar skulle kunna resultera i något så mycket bättre. Om du inte har nått ditt mål eller inte gör tydliga framsteg i dess riktning är chansen liten att du kommer att göra det om du fortsätter likadant. 

Mer är sällan bättre när det gäller träning, så du behöver snarare fråga dig själv vad du kan göra bättre. Starta med det mest grundläggande. Det tjänar ingenting till att ägna sig åt detaljer innan grunderna är vad de borde vara. Typ av träning och målsättning varierar, men de två grundläggande faktorer som är mest avgörande för det mesta är intensitet och återhämtning.

Tränar du tillräckligt hårt? Kroppen vill generellt inte förändra sig, utan du måste tvinga den. Ju hårdare du tränar, desto större anledning ger du kroppen till förändring. Fråga dig också vad hårdare träning egentligen betyder. Det är inte nödvändigtvis tyngre vikter.

Låter du kroppen vila tillräckligt mellan passen för att hinna återhämta sig? Ju hårdare du tränar, desto mer vila behöver kroppen. Många kommer tillbaka starkare efter ett ofrivilligt träningsuppehåll. Detta tyder på att personen får för lite vila i vanliga fall. Alldeles för få inser detta och fortsätter med samma träningsfrekvens som innan utan vidare reflektioner. Det är när du vilar som resultaten skapas. Kom ihåg det!

Starta med dessa två faktorer och arbeta vidare därifrån. Kom ihåg att föra en träningsjournal. Utan den är det svårt att utvärdera träningen korrekt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar