måndag 17 september 2012

Omega 3

Omega 3 är ett samlingsnamn för de tre fettsyrorna ALA, DHA och EPA. De positiva effekterna som omega 3 har på hälsa, prestation, muskeluppbyggnad och fettförbränning tillskrivs DHA och EPA, vilka i störst utsträckning finns i fisk. Vegetabilisk omega 3, exempelvis linfröolja, innehåller mer ALA, vilket kroppen visserligen kan omvandla till EPA och DHA, men den omvandlingen går inte alltid att lita på, så det är bättre att du får din omega 3 från fisk.

Fisk är relativt fattig på fett så det gäller att välja de fetare alternativen som lax. makrill och sill för att få i sig en bra mängd. För den som av någon anledning inte äter fisk tillräckligt ofta är ett tillskott att rekommendera.

För övrigt är det viktigt att äta en balanserad mängd av omega 3 i relation till omega 6. Många äter 10-20 gånger så mycket omega 6 som omega 3, vilket är alldeles för mycket. Kroppen behöver omega 6, men om man äter oproportionerligt mycket omega 6 i relation till omega 3 så kan diverse inflamationsrelaterade bekymmer uppstå. Du borde inte äta mer än dubbelt så mycket omega 6 som omega 3. De vanligaste och sämsta omega 6-källorna är halvfabrikat som har "vegetabiliskt fett" med i listan över ingredienser.

Förutom att vara väldigt nyttigt är exempelvis lax dessutom väldigt gott och lätt att laga!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar