tisdag 6 november 2012

Chokladrutor - Rawfood Paleo style

Vad sägs om kladdiga och goda chokladrutor helt fria från vitt socker, mjöl och mejeriprodukter? Jag testade dem för första gången igår och de var mycket enkla att göra. Nästa gång skall jag dock använda mindre kakao. Jag tror det skulle passa min smak bättre. Här är orginalreceptet:

3,5dl mandelmjöl
12 urkärnade dadlar
1dl kakao
3msk kokosolja
1tsk vaniljpulver
1krm salt
3-6msk vatten

Mixa alla ingredienserna förutom vattnet i en matberedare. Tillsätt sedan vattnet efter hand medan matberedaren är igång. Tryck ut den släta massan i en liten form och häll över kokosflingor. Ställ in den i frysen tills den får önskad hårdhet. Kylen går också bra, men det tar längre tid.


2 kommentarer:

  1. Det där såg ju ordentligt gott ut! Undrar hur de skulle bli av att gräddas i ugn? Jag får försöka hinna med en sats av båda alternativen och se vad som blir bäst.
    Detta verkar vara en fettladdning, rent näringsmässigt? Med en del kolhydrater till. Var på dagen stoppade du i dig detta målet? Rent spontant känns det som ett nyttigare helggodis :)

    SvaraRadera
  2. Jag har inte testat i ugn. Berätta gärna hur det gick om du gör det.

    Jag gjorde en ungefärlig beräkning och hela satsen innehåller:

    1844kcal
    148g Fett
    75g Kolhydrater
    52g Protein

    Jag äter det som efterrätt. Antingen som ett medvetet extra energiintag eller i kombination med en mindre än normal måltid. Min huvudräkning säger att det färdiga resultatet landar på cirka 600kcal per 100g.

    SvaraRadera