fredag 9 november 2012

Paleo Muffin 2.0

Här kommer en repris på muffin-receptet som jag la upp för några månader sedan. Orginalreceptet innehåller kokosmjöl, men i brist på det använde jag mandelmjöl istället när jag testade första gången. Jag har senare även testat kokosmjöl och jag tycket mandelmjöl blir väldigt mycket godare. De senaste gångerna har jag även tillsatt valnötsbitar och det har gjort dem ändå godare.

Ett tips: blanda de torra ingredienserna noggrant med en handvisp. Det hindrar mandelmjölet från att klumpa sig och ger en mycket bättre konsistens på det färdiga resultatet.

Jag föredrar att lägga choklad- och valnötsbitarna ovanpå smeten utan att trycka ner dem. Om man trycker ner dem stannar de inte i mitten, utan sjunker ofta och lägger sig i botten. 

6 ägg
4 msk Kokosmjölk
3 msk Kokosolja
4 msk Flytande honung

1,5 dl Mandelmjöl
4 msk Kakao
1 tsk Bakpulver
1/2 tsk Salt

Valfri mängd Mörk choklad
Valfri mängd Valnötter

Mixa de blöta (med elvisp) och torra ingredienserna (för hand) i varsin bunke. Blanda sedan ner de torra i de blöta och häll upp i formar. Lägg sedan i choklad och valnötsbitarna och ställ in i ugnen i 15 minuter på 200 grader.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar