onsdag 26 juni 2013

Mobilitet

En av mina SI-leder (där korsbenet möter höftbenet) låser sig någon gång då och då. Vartannat år ungefär. Det brukar uppstå när jag kör knäböj, benpress eller marklyft med extra tynga vikter i kombination med att jag slarvar med tekniken och överskrider höftledens rörelseomfång. När höftleden rörelse tar slut måste något annat ta vid. En kompensation. Resultatet blir att rörelsen istället sker i facettlederna i ryggraden och SI-lederna i bäckenet.

Eftersom jag är noggrann med att göra alla rörelser korrekt med hänsyn till mina förutsättningar händer detta som sagt väldigt sällan. Inte ens en gång per år. Ett par besök hos osteopat eller naprapat brukar räcka för att korrigera situationen, men även vartannat år är för ofta för mig. Jag vill aldrig att det skall bli så någonsin igen så länge jag lever, så därför har jag börjat fokusera extra mycket på rörlighet och mobilisering.

En lösning hade varit att undvika de övningar som bidrar till problemet, men det vill jag inte göra. Jag är för övrigt fullt frisk och SKALL kunna köra knäböj och marklyft regelbundet under hård ansträngning utan problem. Det är inte övningarna som är orsaken, det är min bristande rörlighet i kombination med eventuell obalanserad rörlighet på höger respektive vänster sida.

Förutom stretch kommer jag att använda mig av mobiliserande massage av muskler och vävnader. Till min hjälp har jag bland annat utrustningen på bilden. Jag fick dem levererade igår, så jag har inte hunnit testa så mycket än. Jag väntar även på ytterligare en komponent som jag har beställt från USA.

Som utbildad massör är det lite pinsamt att jag inte har tagit tag i detta tidigare, men bättre sent än aldrig. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar