tisdag 16 juli 2013

Hel kalkon i ugn

För några år sedan lagade jag regelbundet två kalkoner i månaden. Den rutinen försvann när jag upptäckte den färska kalkonfilén. Ibland är det dessutom svårt att få tag i hel kalkon. Det är dock godare med kött från hela kalkonen, så nu har jag börjat laga hela kalkoner igen. Tidigare har jag alltid lagt kalkonen i en stekpåse, men idag testade jag att bara lägga den i en glasform istället. Det fungerade minst lika bra. Tidigare har jag dessutom alltid låtit kalkonen stå inne i ugnen i 45 minuter per kilo, utan att reflektera så mycket över om det var optimalt eller inte. Denna gången tog jag ut den ur ugnen tidigare och kontrollerade temperaturen. Det visade sig att den hade kunnat stå ändå kortare tid, men den blev helt klart saftigare än vanligt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar